Hej!
Dragit ner innetaket i ett hus på 100 år. Osäker hur gammalt innertaket är.

Är något grönt damm som kommer ner från plattorna. Tror inte det är asbest; liknar ej fibrer. Men anar att det är möjligen torkad färg? Eller vad kan damma från sånna här skivor?

Lite ovan med sånt här, så passar på att fråga så jag kanske lär mig :)
Rivet innertak med skivor av gammalt material, avslöjar träkonstruktion och grönt damm. Fråga kring dammets ursprung i renoveringstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4774
Ser inte riktigt något grönt damm men det är säkert pulver från gammal färg. Tror inte du behöver oroa dig det minsta men munskydd är alltid bra att ha när man river
 
  • Gilla
eligri
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ser inte riktigt något grönt damm men det är säkert pulver från gammal färg. Tror inte du behöver oroa dig det minsta men munskydd är alltid bra att ha när man river
Yes, det kör vi redan :)

Tack för info!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
eligri eligri skrev:
Yes, det kör vi redan :)

Tack för info!
Även skyddsglasögon om ni river ner just tak så ni inte riskerar att förstöra synen för att någon skit trillar ner
 
  • Gilla
eligri
  • Laddar…
4774
Hur går det med rivningen? Sedan undrar jag varför ni river innertaket i ett 100 år gammalt hus? Hade det fått röta?
 
4774 4774 skrev:
Hur går det med rivningen? Sedan undrar jag varför ni river innertaket i ett 100 år gammalt hus? Hade det fått röta?
Lutade något fruktansvärt, och väldigt fula takbrädor som definitivt behövde lite kärlek 😅

Verkar ej ha fått någon röta. Bara väldigt underdimensionerade balkar.
Verkar även ha en skum isolering av massa random trädgårdsmaterial. Stenar, grenar, torv, osv.
 
  • Närbild av blandad isoleringsmaterial i en kartong, inklusive jord, grenar och annat trädgårdsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
eligri eligri skrev:
Lutade något fruktansvärt, och väldigt fula takbrädor som definitivt behövde lite kärlek 😅

Verkar ej ha fått någon röta. Bara väldigt underdimensionerade balkar.
Verkar även ha en skum isolering av massa random trädgårdsmaterial. Stenar, grenar, torv, osv.
Precis som det brukar i så pass gamla stugor. Man tog vad man hade för rika var de inte så det naturen gav fick duga. Att de var bättre på allt som rör småhus för både 100 och 200 till 300 år ser vi tydligt idag med tanke på att dessa stugor fortfarande håller än idag och närapå aldrig drabbats av röta eller mögel. Till skillnad från nybyggda dito à 2000:talet. Vart bor ni?
Vore roligt att se fortsättningen så ni kan väl göra en renoveringstråd som vi kan följa och ni kan allteftersom ni undrar något eller vill ha tips så ställer ni frågor direkt i tråden 😀
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.