Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett hus som är relativt nyrenoverat (2022), efter några veckor märkte vi att det luktade avlopp i badrummet och identifierade en eventuell orsak bakom toaletten (se bifogad bild). Innan köpet tog vi hjälp av en besiktningsman som inspekterade huset, men lade inte anmärkning till detta. När jag kontaktar honom säger han att det verkar saknas en gummipackning men att man kan täta med kitt.

Åkte och köpte kitt och la på över ”hålet” vilket dämpade lukten något, dock kommer den tillbaka lite nu och då (alltså inte helt tätt?). Jag skulle helst vilja montera bort toalettstolen för att se hur det ser ut under och täta helt, men hur enkelt är det och vilka risker finns? Borde jag kontakta besiktningsmannen och kräva att han åtgärdar det, eller eventuellt firman som står på våtrummsintyget?

Tacksam för svar!
Gustav
 
  • Närbild på ett möjligt läckage bakom en toalett, där kitt använts för att täta området mellan toaletten och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Är det nyrenoverat verkar det inte vara utfört enligt gällande regler, på flera olika sätt. Det ska vara 60mm till närmaste vägg som minimum. Röret ska inte sluta jäms med golvet och som du ser är det öppet rakt ner i avloppet.

Om inte besiktningsmannen upptäckte detta lär det vara mycket annat han också missat.

https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-golv/

  • Avloppsrör, avloppsstosar eller genomföringshylsor ska sticka upp cirka 40 mm och max 60 mm över färdigt golv och vara utformade så att tätskiktet kan anslutas vattentätt mot dessa. Efter montage av tätskikt kan rör kapas till önskad längd, förutsatt att tät- och ytskiktets anslutning till röret inte skadas.
Det du kan göra nu direkt är att sätta en lämplig WC-stos som passar dina förhållanden, kanske:

Vit och svart WC-stos eller röranslutning med gummitätning, används för att ansluta rör vattentätt mot avloppssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lopp/avloppsror-och-tillbehor/wc-stos-450108/

Jag är ingen rörmokare, så allt skrivs med reservation för att forumets mer kunniga inom området kommer med bättre förslag!
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är det nyrenoverat verkar det inte vara utfört enligt gällande regler, på flera olika sätt. Det ska vara 60mm till närmaste vägg som minimum. Röret ska inte sluta jäms med golvet och som du ser är det öppet rakt ner i avloppet.

Om inte besiktningsmannen upptäckte detta lär det vara mycket annat han också missat.

[länk]

  • Avloppsrör, avloppsstosar eller genomföringshylsor ska sticka upp cirka 40 mm och max 60 mm över färdigt golv och vara utformade så att tätskiktet kan anslutas vattentätt mot dessa. Efter montage av tätskikt kan rör kapas till önskad längd, förutsatt att tät- och ytskiktets anslutning till röret inte skadas.
Det du kan göra nu direkt är att sätta en lämplig WC-stos som passar dina förhållanden, kanske:

[bild]

[länk]

Jag är ingen rörmokare, så allt skrivs med reservation för att forumets mer kunniga inom området kommer med bättre förslag!
Stort tack för bra och utförligt svar!

Ja, det är inga 60mm i detta fall… gällande höjden så är väl frågan om röret har kapats efter att tätskiktet har monterats? Känns som att det inte kommer vara möjligt att få reda på. Vi får hoppas att det inte är några skador på tätskiktet!

Produkten du länkade kan nog lösa våra problem, tack! Men då antar jag att toalettstolen monteras bort och denna sätts mellan avlopp och toalett? Finns det några risker med detta, eller går det bra att göra själv?

Har besiktningsmannen några ansvar i detta fall? Exempelvis att ersätta oss för kostnader eller kan man kräva att han skickar hem någon till oss för att lösa problemet?

Gustav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.