Jag har sen flera år tillbaka reagerat på att vår elförbrukning ökat väldigt mycket, t.ex om jag jämför januari 2019 med januari 2021 så har det ökat med 360 kWh.

Nu har jag skaffat Tibber och en pulsmätare.
Vanligtvis under dagarna när ingen är hemma kanske förbrukningen per timme 0,300 kW. Men nu på kvällen märkte jag att när ingen tv, tvättmaskin, dator eller så var igång låg förbrukningen på just då live 2400 watt (är det 2,4kw?) Värmepumpen har jag satt så att kompressorn bara ska gå på natten så igen onormal förbrukning borde vara igång nu på kvällen.
Testade ändå att stänga av allt i elcenralen förutom rummet där wifit står så att jag kunde använda Tibber-appen, förbrukningen gick bara ner med 200 watt. Även när det var avstängt såg jag hur förbrukning gick upp och ner eftersom det ska vara ”live”.


Jag är inte alls kunnig inom el och kanske använder watt och kW fel men trots det, tänker jag väl rätt när jag menar att inget borde dras när elcentralen är avstängd?
 
K Karstensson skrev:
Jag har sen flera år tillbaka reagerat på att vår elförbrukning ökat väldigt mycket, t.ex om jag jämför januari 2019 med januari 2021 så har det ökat med 360 kWh.

Nu har jag skaffat Tibber och en pulsmätare.
Vanligtvis under dagarna när ingen är hemma kanske förbrukningen per timme 0,300 kW. Men nu på kvällen märkte jag att när ingen tv, tvättmaskin, dator eller så var igång låg förbrukningen på just då live 2400 watt (är det 2,4kw?) Värmepumpen har jag satt så att kompressorn bara ska gå på natten så igen onormal förbrukning borde vara igång nu på kvällen.
Testade ändå att stänga av allt i elcenralen förutom rummet där wifit står så att jag kunde använda Tibber-appen, förbrukningen gick bara ner med 200 watt. Även när det var avstängt såg jag hur förbrukning gick upp och ner eftersom det ska vara ”live”.


Jag är inte alls kunnig inom el och kanske använder watt och kW fel men trots det, tänker jag väl rätt när jag menar att inget borde dras när elcentralen är avstängd?
Det är alltid lurigt att mäta förbrukning. Men w (eller kW = 1000 w) spelar mindre roll och det är ju spännande att det grå från ca 300w dagtid till 2400 w kvällstid.
Det enda att göra är som du gör att stänga av alla förbrukare (via centralen) ochse om det sjunker

Ni har ingen avfuktare i grunden eller liknande som går igång på timer eller om det blir kyligare (på kvällen tex)?
Har du stängt av/kopplat ifrån värmepumpen helt ? Sen är frågan vad som finns i "rummet med Wifi": En router + dator drar troligen itne så mycket, men finsn det ngt annat inkopplat på den gruppen ?
 
Eftersom det här är BH och det är höst med tillhörande återkommande "varför är min elförbrukning så hög" så måste vi just först komma med standard svaret:
* Har du kollat så att grannen inte har höns??
( ref: https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/page-2 post #21 )

Förövrigt har du gjort rätt, man stänger ned allt i elcentralen och sen öppnar bara vissa brytare/sätter i vissa säkringar.
Har VPn egen säkringsgrupp? Om inte kan ju det vara så att VPn går på samma grupp som rummet med wifi:n
Då det bara är en enda grupp påslagen och det ändå dras vad som kan tyckas var onormalt med ström så behöver man leka detektiv och se vad som faktiskt får ström och inte.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Inget 'idiotiskt' som infravärmare för utegrupp på balkong eller uteställe som slås på timer eller termostat eller motsvarande värmare på annat sätt som ingen kommer ihåg ??

Fins folk som har kört sådan infravärmare vintern igenom utan att veta om det... väldigt onödiga pengar kastade på elräkningen.

En sak som kan glupa mycket ström en kort period innan termostat börja ticka av strömmen när det börja närma sig uppnådd temperatur är tex. elbaserad golvvärme i tex. våtrum och man har intelligentare styrenhet med program med olika temperaturer över dygnet.

har en sådan hos mig så att golvet inte är frostkalla utan lagom varmt om tassarna när man sömndrucken skall till duschen på vardagsmorronen och har också verkan att stänk och kvarvarande vatten torka upp fortare efter detta. - resten av tiden är det ställd betydligt kallare - dock inte iskallt, en liten lyx på morronen som faktiskt känns som att det är värt el-pengarna - och jo det syns på den timbaserade förbrukningen när det slår till runt 4 på morronen med hög effekt som klingar av när tempen uppnås när man går upp på morronen.

Som redan sagt så får man prova en säkring i taget och försöka se vad som hänger på denna och om det drar oväntat mycket ström gentemot förväntat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.