Jag sitter med i styrelsen för en samfällighet med en GA för VA. Alla delägarfastigheter är villor förutom en som är ett flerfamiljshus. Vi har tillsammans med berörd delägare kommit överens om ett nytt lämpligt andelstal och även en skälig ersättning för detta.

Nästa steg är att boka in en stämma och sedan skicka in ansökan för överenskommelse om ändring till Lantmäteriet. Så långt är jag med. Det jag funderar på är ersättning och kostnader för detta. Så som jag tolkar Lantmäteriet så skickar föreningen en faktura på beloppet till delägaren vars andelstal ska ändras och betalar sedan ut detta till resterande delägare efter respektive andelstal. Är detta rätt tolkat?

Vidare står det att kostnaderna för Lantmäteriets handläggning av ett ärende som godkänns ska fördelas mellan fastighetsägarna i föreningen efter vad som är "skäligt" eller efter vad delägarna kommit överens om. En sådan överenskommelse bör vara skriftlig. Samfällighetsföreningen kan inte stå för kostnaden. Innebär detta att stämman kan besluta om att varje delägare ska betala efter respektive andelstal och sedan helt enkelt dra av detta från utbetalningen?


 
Claes Sörmland
Ni tycks vara överens mellan styrelsen och fastighetsägaren om det nya andelstalet. Då behövs ingen stämma utan styrelsen och fastighetsägaren kommer överens enligt 43 § anläggningslagen.

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...nskommelse-om-andelstal-43--anlaggningslagen/

Det belopp som fastighetsägaren och styrelsen har kommit överens om som skälig inträdesersättning ska fördelas mellan de befintliga fastighetsägarna efter andelstal. I praktiken gör den inträdande fastighetens ägare en betalning till samfällighetsföreningen. Detta efter att Lantmäteriet har registrerat och i praktiken godkänt lagligheten i er överenskommelse. Styrelsen fördelar sedan detta belopp proportionellt efter andelstalen för utförande till samtliga delägarfastigheter. Ni kan nu välja att betala ut beloppet eller vara lite pragmatiska och lägga det som en skuld till dessa delägarfastigheter som ni sedan kvittar mot kommande uttaxering. I vår förening gjorde vi det senare. Att sitta och betala ut mängder av småbelopp till olika konton (som måste samlas in!) är inte kul för kassören.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.