Jag anlitade ett mindre men enligt egna uppgifter fullt behörigt elföretag för att byta en äldre elcentral till normcentral i en äldre villa som är uthyrd. I samband med bytet gick något fel och 400V gick ut på minst en fas. Mängder av utrustning är nu utslagen: vv-beredare, spis, diskmaskin, luftvärmepump mm mm. Bostaden är att betrakta som obeboelig då det saknas såväl varmvatten som möjlighet att laga mat.

Det är tidigt i processen men har gått en vecka sedan felet uppstod. Företaget verkar ta sitt ansvar, säger att skadan anmälts till försäkringsbolaget, vv-beredare beställts mm. Men jag känner att det går sakta, känns ostrukturerat och saknar en riktig plan, dvs tidplan, information om beställd utrustning, beräknad tid för utbyte, avhjälpning osv.

Hyresgästen har än så länge inte krävt ersättningsbostad men flaggat för att ersättningskrav kommer att ställas. Andra elektriker säger att det finns risk för skador som kan visa sig långt senare pga slitage på utrustning vid överslaget.

Har någon liknande erfarenhet eller kunskap om hur det bör hanteras? Vad bör jag kräva av företaget och deras försäkringsbolag, vilka krav på kompensation kan jag resp hyresgästen ställa osv?
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
De bör skyndsamt byta all utr som var inkopplad vid feltillfället på sin ansvarsförsäkring.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Delarna har kanske fått 400 V i sig, VVB är det med vanlig stickpropp och endast 230 V så går det att byta elementet i den, behövs ingen ny VVB. I övrigt svårt att säga vad som har havirerat. Är det 230 V som fått 400 V i sig så kan det bli, så att någon trafodel brunnit eller elektronik i en sådan del. Därav kan ingen på distans säga något och det blir på plats som det avgörs.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
De bör skyndsamt byta all utr som var inkopplad vid feltillfället på sin ansvarsförsäkring.
Bör de byta ALL elektrisk utrustning som var inkopplad på den fas som fick överslag? Eller all utrustning med elektronik?
 
J jonaserik skrev:
Delarna har kanske fått 400 V i sig, VVB är det med vanlig stickpropp och endast 230 V så går det att byta elementet i den, behövs ingen ny VVB. I övrigt svårt att säga vad som har havirerat. Är det 230 V som fått 400 V i sig så kan det bli, så att någon trafodel brunnit eller elektronik i en sådan del. Därav kan ingen på distans säga något och det blir på plats som det avgörs.
Ja, det är en fast ansluten 230V beredare. De tänker byta hela, blir billigare än att byta skadat kretskort. Samma sak med spis och ugn.

Alla ansluten utrustning är 230V. Frågan är om utrustning som verkar fungera ändå kan ha skadats och gå sönder om en tid och hur den isf ersätts. Jag pratade med försäkringsbolaget som sa att ansluten elektronik som havererar inom ett år efter skadan kan bli föremål för ersättning.

En slutsats är att lista all utrustning som varit ansluten till den/de faser som fått överslag.
 

Bästa svaret

Tommty
H Hemtorparen skrev:
Bör de byta ALL elektrisk utrustning som var inkopplad på den fas som fick överslag? Eller all utrustning med elektronik?
Låter som nollsläpp, då är det inte bara 1 fas som är dålig, utan alla faser får spänning mellan 0-400v beroende på belastning. Vissa produkter kommer ha klarat sig, vissa produkter går sönder direkt och vissa kanske har blivit skadade utan att fel syns nu.

Det som försäkringen ska täcka (företagets) är skadorna som gått sönder nu, så testa allt som var inkopplat noga och dokumentera. Du ska även ta reda på företagets försäkrings/kundnummer.

Det du ska göra är att kontakta ditt försäkringbolag och rådgöra. Då det finns en tredjepart i form av hyresgäst som kan komma med krav mot dig blir det viktigt att lösa detta på ett smidigt sätt.

Bara för att du går via ditt försäkringsbolag betyder det inte att du står för självrisker eller liknande, ditt försäkringbolag kan ge ett regresskrav mot företagets försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.