Hej allesammans, håller på att bygga ett garage som är B: 6,6m och L:10,6m där jag önskar en övervåning, tanken är en vanlig facktakstol med höjt väggliv.
jag vill absolut inte ha någon bärande vägg på garageplanet, dock säger alla som som jag tagit in offert från att spännvidden är för lång och att jag måste bära av hela övervåningen.

Jag jobbar idag som snickare och min erfarenhet säger att en gedingen krysskolvning av takstol/bjälklag samt väggar på övervåning måste kunna bära/dra upp så att inte golvet sviktar. Självklart blir det inget klinker/kakel på övervåningen vilket jag förstår är ett problem med tanke på sprickbildning m.m.

Vad säger er erfarenhet?
Mvh
 
Med den spännvidden bör du nog skippa tanken på vanligt trä och välja HD/F bjälklag.
 
  • Gilla
Larsrobertp
  • Laddar…
Masonitbalkar eller limträ så går det
 
  • Gilla
Larsrobertp och 1 till
  • Laddar…
Här modell på två alternativ som kan fungera.
6600 spännvidd kräver rätt kraftiga balkar.
 
  • 3D-modell av byggnad med 6600 mm spännvidd och kraftiga limträbalkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Klarar du högre bygghöjd är ett alternativ fackverksbalkar eller tättbalk/masonite beams. 6,6m spännvidd är mycket
 
Jag håller på och bygger ett garage i liknande storlek (6,6x8,92) där jag planerar övervåning. Jag har tagit hjälp av en byggkonstruktör och kommer ha en längsgående stålbalk HEB 200 samt en styck limträpelare 115x115 som stöd på ett ställe (2m in från "bakkant", ville inte ha den i mitten). Limträpelaren var nödvändigt för att inte få för mycket nerböjning. Jag kommer ha ryggåstak med en 115x600 limträ och takbalkar 45x220 på "övervåningen".
 
  • Gilla
Larsrobertp och 1 till
  • Laddar…
Ladda ner ”svenskt trä - lathund”. Räkna på ”golvbjälkar bostad”.
Ser ut att bli limträ när jag kollade lite snabbt.

Lättbalkar var nytt för mig. Har hört om kertobalk förut men det kanske man inte har för golvbjälklag i första hand. Lättbalkarna verkar kräva lite mer höjd än limträ…
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsrobertp
  • Laddar…
R
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Ladda ner ”svenskt trä - lathund”. Räkna på ”golvbjälkar bostad”.
Ser ut att bli limträ när jag kollade lite snabbt.

Lättbalkar var nytt för mig. Har hört om kertobalk förut men det kanske man inte har för golvbjälklag i första hand. Lättbalkarna verkar kräva lite mer höjd än limträ…
Du har en uträkning i inlägg #4 av en medlem på Byggahus som alltid är behjälplig😊
 
  • Gilla
Larsrobertp och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du har en uträkning i inlägg #4 av en medlem på Byggahus som alltid är behjälplig😊
Givetvis! 👌 Tänkte att det ändå kunde vara ett bra tips för att räkna lite själv 😁
 
  • Gilla
Larsrobertp och 1 till
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Ladda ner ”svenskt trä - lathund”. Räkna på ”golvbjälkar bostad”.
Ser ut att bli limträ när jag kollade lite snabbt.

Lättbalkar var nytt för mig. Har hört om kertobalk förut men det kanske man inte har för golvbjälklag i första hand. Lättbalkarna verkar kräva lite mer höjd än limträ…
Lättbalk är smart, lägga all massa där den gör mest nytta. Väldigt bra som takåsar också om man fyller med lösull
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Här modell på två alternativ som kan fungera.
6600 spännvidd kräver rätt kraftiga balkar.
Om man väljer håldäck i betong kommer man ner i bygghöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.