Demmpa Demmpa skrev:
200 m² uppdelade på två plan, 5 rum på markplanet & 6 i källaren.
Likvärdighet med mitt hus då i antal rum. Förstår som att ni ha ftx även för källaren? Tumme pekfinger - vad ligger en sån lösning på?
 
Nu är det ca 15 år sedan, gav runt 100 kkr installerat och klart.

Hade valt annat aggregat samt grövre kanaler på stammarna om jag hade varit insatt, hade även proppsat på andra placeringar av donen.
 
Vi har satt in FTX i vårt hus från 69 med betongbjälklag, från början var det 125+125kvm (entréplan plus källare). Nu är det 185+125 som ventileras av FTX efter en ombyggnad (ombyggnad fanns i planen och aggregatet skulle fixa det).

Vi har aggregatet på vinden och det låter lite, framförallt precis under där det är placerat. Det märks mest de gånger man slår av det och det liksom blir tystare utan att man stört sig på det innan. Kanske också skulle propsat på större kanaler med mera... Fläktarna går på cirka 70% av max, det var suget från just källaren som var "problemet" - antagligen många böjar och långt från vinden till källaren rent höjdmässigt.

Har aldrig ångrat att vi satt in det, bättre luftkvalitet i framförallt sovrum. Rent ekonomiskt är det nog ingen skillnad i driftkostnad skulle jag säga. Antagligen är luftombytet så pass mycket större nu än tidigare så även om energin återvinns i aggregatet så är uppvärmningskostnaden detsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.