Jag har ett gäng elkontakter som jag skulle vilja ta bort men jag har ingen aning om vad det är för något. Har hört med familj och vänner men ingen verkar ha koll på vad det kan vara så jag söker lyckan här istället. Någon som har någon aning om vad kontakten till höger och vänster kan vara och om jag vågar ge mig på att ta bort dem utan att elen blir påverkad i resten av huset.
 
  • Vägg med gammal strömbrytare, telefonuttag, eluttag och en transformator märkt "Tufvassons".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om allt du vill ta bort är kopplat till det gamla fasta telenätet. Gissar att du inte längre har fast telefoni, så det borde vara lugnt at ta bort.

Brytaren verkar vara kopplad till teleuttaget, kan det vara att man ville ha möjligheten att stänga av telefonen vid tillfällen? Kanske att man blev stört nattetid?

Den högra är en transformator. Kanske till en förstärkare av telefonsignalen. Om det bott folk med nersatt hörsel.
 
  • Gilla
LisaRyd
  • Laddar…
Till vänster är till telefoni, troligen extern ringklocka.
Transformatorn till höger gissar jag dörrklocka.
 
  • Gilla
LisaRyd och 1 till
  • Laddar…
L LisaRyd skrev:
Jag har ett gäng elkontakter som jag skulle vilja ta bort men jag har ingen aning om vad det är för något. Har hört med familj och vänner men ingen verkar ha koll på vad det kan vara så jag söker lyckan här istället. Någon som har någon aning om vad kontakten till höger och vänster kan vara och om jag vågar ge mig på att ta bort dem utan att elen blir påverkad i resten av huset.
Den till vänster (strömbrytaren) är antagligen en möjlighet att koppla in ett fungerande telefonjack i en annan fastighet eller annan del av huset. Då ni antagligen inte längre använder fast telefon så kan den och telefonjacket bredvid tas bort. Klipp av kablarna, inget farligt i dom..
Transformatorn till höger matar något annat. Troligen en ringklocka eller liknande. Om du inte saknar någon funktion när sladden är urdragen ur 230V dubbel-kontakten så kan du ta bort den också. Då den inte verkar vara inkopplad till 230V uttaget så är det bara att klippa av kabeln.

Vill du ta bort 230V uttaget så är det också görbart, men då hamnar man lätt i gränsområdet om vad man får göra eller inte får göra. OM du har nödvändig kännedom får du göra ändringar/reparationer i din starkströmsanläggning. Bara det att du frågar indikerar att du inte har det (inget konstigt och tämligen normalt). Så vill du ha bort den behöver någon som är elkunnig göra det (elektriker från en elfirma). Ett 10 minuters jobb maximalt. Men med körtid och liknande kan det ändå lätt bli en tusenlapp eller två.
 
  • Gilla
LisaRyd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.