R
Har en mindre byggnad på tomten som tidigare haft el (10A enfas) via en markkabel ansluten till huvudbyggnaden och dess elcentral. I denna mark-kabel har det dessutom gått tänd-tråd för utomhusbelysning monterad på denna byggnad.

Nu har jag monterat en ny, separat, el-central matad med 3-fas direkt från elmätaren. Jag passade även på att rensa upp den gamla installationen och har nu dragit om eluttagen så de matas från den nya centralen.

Nu återstår ute-belysningen. Jag vill helst behålla den befintliga styrningen från huvudbyggnaden då trådlös kommunikation antagligen kommer att vara svårt att få stabil.

Jag ser tre möjliga val:

Ett: Fortsätta med belysningen som den är idag, helt driven av tändtråden från huset. Det innebär dubbelt kablage på flera sträckor, ett för ny el från ny central och ett för belysningen. Dessutom kommer det gå kabel och finnas kopplingsdosor i byggnaden som inte spänningssätts från den centralen. Känns osnyggt, och egentligen överväger jag inte denna lösning.

Två: Sätta upp en liten normcentral med kontaktor som styrs av tändtråden och sedan ta strömmen till belysningen från den nya centralen. Då kan jag dela kablar för el till uttag och el till belysning. Det blir dessutom en säkrare installation då all el i byggnaden (förutom styrspänningen till kontaktorn) bryts av den nya centralens huvudbrytare.

Tre: Egentligen en variant av nummer 2. Jag sätter kontaktorn i den nya centralen och drar tändtråden från den gamla markkabeln in dit. Fördel att jag slipper en extern låda. Nackdelen är att det kommer finnas en kabel i centralen som inte garanteras att vara spänningsfri även om huvudbrytaren är av. Jag skulle förstås märka upp denna mycket tydligt, men jag har ändå en känsla av att det inte är tillåtet.

Synpunkter? Andra förslag?
 
Jag tycker alt tre går bra. Det är visserligen mycket ovanligt med främmande spänning i en elcentral i en bostad, men jag tycker att man kan märka upp ledaren. Det finns kanske nån rutin för apparatskåp där detta är vanligt men jag vet inte hur det brukar märkas, orange ledare tror jag jag har sett. Tejp med varaktig text tycker jag duger.

Om nollan tas från nya centralen så får du tänka på ev JFB i de båda centralerna. Alla belysningskretsar ska skyddas av en JFB idag. Du måste nog ta nollan från huset också.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B
Hur stort är avståndet till byggnaden? Sätter du en accesspunkt utomhus på ditt hus skjuter du WiFi ca 150 meter utan problem med fri sikt. Du skulle då kunna styra allehanda puckar/belysning i tillbyggnad som får sin el från tillbyggnaden.

Du kan även dra nätverkskabel från ditt hus till tillbyggnad och sedan med mobilen eller tryckknapp i ditt hus styra t.ex. en Shelly Pro eller Plejd Gateway.

Har du puckar kan du ju också ställa in dem att själv tända/släcka vid solnedgång/soluppgång om det är sånt du vill styra från huset?
 
Redigerat:
R
Tack.

När jag sökte på "märktejp elkabel orange" så dök wikipediasidan upp för färgkoder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Färgkod

Orange är mkt riktigt: "Tändtråd.[1] I skåp används orange för extern spänning som inte bryts av skåpets huvudbrytare."

Så det verkar ju faktiskt vara enligt reglerna. Jag köper tejp och printar ut en övertydlig märkning på min dymo som talar om att den tråden är spänningssatt externt från huset.

Nollan hade jag självklart tänkt ta samma väg som tänd-tråden. Någon måtta på "kladdet" får det vara :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.