Vi hade ett tag ett avtal med GE realestate om högre timmpenning och att dom skulle "fixa" matr. för dom kunde köpa det billigare av grossist än av oss. Det funkade i en månad sedan ville dom gå tillbaka till det gamla systemet, orsaken var att eftersom vi fick beställa matr. som dom skulle ordna var dom i stort sett tvungen att ha en "gubbe" med bil redo hela dagarna för att snabbt ordna det vi behövde. Och när vi inte fick det vi behövde snabbt nog var vi ju tvingade att sitta och vänta med den höga timmpenningen.
Dom pengar som dom tjänade på "billigt" matr. åts gott och väl upp av den högre arbetskostnaden och av att det tog betydligt längre tid att få jobben färdiga, dessutom slapp vi reklamera ev fel på matr.
 
elmont skrev:
gadeberg, rörmockaren ska förtjäna sitt uppehälle på både arbete och försäljning.
Och för en debitering mot kund av 280:-/tim och ingen försäljning finns det ingen möjlighet att driva ett företag (vitt).
En lön på 110:- kostar med semester och avgifter runnt 200:- till det kommer garanti åtaganden, revisorer, bokföring, kontorslokal, fakturering, företagsförsäkringar, vektyg, bilar, arbetsledning, utbildning, matr. transporter, kundförluster, reklam, kundkontakter, alla som bara vill ha några små råd, kalkylarbeten på jobb (vissa får man vissa får man inte), timmar "mellan" olika objekt, lagerkostnad, lagerlokal,inkurans mm
Hur klarar jag mig då?
 
Skitsnack! Det är klart att hantverkarn skall skaffa materialet men med rimlig avans. Ni skall så klart ta betalt för den tid det tar att administrera er hantering av materialet. Dessutom kostar det naturligtvis att ha ett lager i bilen mm. En stycken klammer hit och dit bryr jag mig inte om. men om ett elskåp kostar 2000 kr på internet och elektrikern tar 4000 kr - 20% för samma skåp så känner jag mig lurad!! Det vi som slutkunder blir galna på är inte timkostnaden utan pålägg på bulkvaror.

Jag jobbar i IT-branschen och där väljer t.ex. kunden om man skall köpa hårdvaran själv eller låta den ingå i leveransen. Inga hard fielings för det. I varje del av leveransen skall kunden känna att vi tillför något.
 
el_richard mf.

Det är ju inte så att jag inte frågade vad det kostade.
Jag accepterade hans timmkostnad på 475 spänn.
Jag får väll lov att köpa hans resekostnad på 3 gånger 300 kronor, han bor och har sin firma 4-5 km från mitt hus och han delade upp sitt arbete på 3 dagar (10 timmar men fakturerat 14, det tog väl tid att skriva fakturan).
(Själv som ingenjör får jag 32 spänn milen när jag kör men en rörisbil är väll värd 300/mil.)

Men jag kan ju inte fråga exakt vad varje koppling han skulle använda kostar. jag frågade med liknande disssutioner i bakhuvudet om han var superdyr på materialet och han svarade "Nej då, jag har en bra grossist och du får 20% rabatt på listpriset". Då tror man ju inte att en LK press huv 15 mm som kostar 16 spänn inklusive moms hos en grossist med öppen prislista ska kosta 80 kronor utan moms hos hans grossist.

Det är det som gör mig förbannad.

Är det någon som har koll på om man har någon chans att få upprättelse?
 
el_richard skrev:
som att äta på resturang, alla kollar ju på priset innan man väger mellan vitlöksbröd eller ryskkaviar.

Dumma privat personer... Fråga vad det kostar...

Sen har säkert rörkillen en bil, maskiner, hyra, telefon,kanske biltullar,försäkringar,sociala avgifter.

Men gnäll vidare på hantverkaren....


Jag blir bara mer förbannad när jag läser din inställning.

Hur kan man anse att man ska smyga in massa ockerkostnader för man vill ha betalt för massa annat?
Jag betalar gärna hyra för vissa nödvändiga maskiner om hantverkaren säger att det tillkommer. Eller billtull om det skulle vara någon sådan för att komma hit. Telefonen har jag betalat flera gånger om då minst 10 minuter i timman av den tid jag betalar ängas just till telefonen.
Försäkringar och sociala avgifter hoppas jag ska ingå i det ganska höga timmpriset på 475 kronor.

Jag skulle tycka det var ok om hanverkaren sa att han tar ett pålägg på matrialet på 20% eller 30% men när han får det att låta som att man får ett bra pris, 20% rabbat blir jag förbannad när jag märker att det är flera 100% i pålägg.
 
Robex skrev:
Att försöka driva ett rörföretag med bara vinst från timmpengen är lönlöst. Då får man upp i 8-900 spänn i timmen.......
........ Vi behöver massvis med dyra prylar för att överhuvudtaget kunna utföra vårt jobb.
800-900 kr/tim ? Totalt grunldst påstående anser jag.

Så där väldigt verktygsintensivt är väl ändå inte rörmokeri ?
Jämbördigt med en snickare skulle jag vilja påstå.
Är det något special som ska göras så blir det verktygshyra från Ahlsell på fakturan titt som tätt. En del har ju ens en 7000 kronors rör-frys, men likväl samma timtaxa och påslag som "superrörmokaren" med alla verktyg.

Snickarn klarar sig på 395 + moms utan att ha påslag på 200% på materialet. De ska nog vara glada om de har rimliga 20-25%.
Det är ju samma bransch och borde vara väldigt jämförbart.

Använd gärna denna kalkylator för att räkna ut skälig timdebitering utan moms.
Förvisso för frilansande journalister med 4 års högskoleutbildning och 500 000 i studieskuld men ändå....
Det ger en väldigt bra indikation.
Årsavskrivningar mm går att lägga in och ändra. http://pressylta.com/priskalkyl/

Observera att denna kalkyl är utan att sälja ens ett papperark till nån.
Endast ren tjänst.

Mvh
 
det ända sättet är att handla upp jobb på fastpris alt. löpande räkning med tak.
 
sluta klaga på priserna som vvs firmorna tar för matreal dem tar det priset för att betala bil, maskiner, hyra, telefon,kanske biltullar,försäkringar,sociala avgifter mm man kan fortsäta räkna upp saker som kostar det är ju inte gratis att ha en vvs firma och om ni köper prylarna själva så ökar timpenigen för dem vill ju sälja matrialet till er genom vvs firman så hur ni en gör om ni anlitar en vvs firma så blir det dyrt
 
Jag/vi driver ett mindre företag och jag roade mig med att fylla i dom aktuella kostnaderna för vårt företag i den kalkyl som
- somelvis - hänvisade till och kom framm till att vi behövde en timmpenning på 636:- för att snurra runt på 0 ressultat med 27000:-/månad och ingen matr. försäljning.
Skulle jag ta 600:-/tim skulle jag efter nån månad inte ha en enda kund kvar, vi tar i dag lite mer än halva det priset och folk tycker att vi tjänar otroligt bra. Därför är det ett måste att även få in lite på matr. för att över huvud taget det ska vara nån ide att hålla på.
Vart sedan prisnivån "ska" ligga bestämms väl den av dom flesta hyllade "fria marknadskraften" och där gäller att dom som är "dumma" förlorar och dom som är "smarta" vinner.
För alla som driver ett företag gör väl det för att dom vill försöka att tjäna pengar och inte för att dom vill vara folks "fastghetsskötare".
Och glöm inte att det är upp till köparen att se till att han får ett så lågt pris som möjligt och till säljaren att få ut så mycket som möjligt .
Det klokaste är oftast löpande med takpris dvs. för kunden.
 
Problemet är för få rörkrökare. Tom här ute på landet är det ockerpriser.

Dyra verktyg är rent BS. Röjarkillen har dyrare kostnader där. Det är mindre verktyg än vad man tror man behöver för vvs.

Tex för att dra avlopp räcker det med en fogsvans om man inte behöver ta hål i väggar/golv.

För att dra vanliga pexrör behövs knappt mer än skiftnyckel och en vass kniv.

De flesta verktyg man använda många år innan de ens är slitna om man inte slänger de efter backen.

Men jag håller ändå med att man ska FRÅGA INNAN! På så sätt så kommer inte kallduschen ;)
 
cim00of8 skrev:
ja grossistprislisa är ju ett skämt
Ahlsell e värst där entrepernören har minst 85% rabatt på priset...

Köp samma utrustning som han har fakturerat dig för och ge det till honom
sen är det bara att dra av det fråb fakturan

PINSAMT att rörmockare arbetar som de gör!
Mötte en röris i helgen som körde sin lilla bil.... hmmm just det hans bil.... kostar bara 500 000 - 600 000
att köpa... oj vad dåligt det går nu... HUTLÖST betalt ska de ha i timmen och sen ett materialpåslag som är helt hutlöst !!!!

Särpning !
in med billig arbetskraft från polen och baltstaterna
och låt oss handla materialet själva !
Starta ett företag ska man väl göra för att tjäna pengar inte för att bedriva generösa tjänster eller kunna köpa en micro på företaget.
Bättre att sponsra folk med sämre möjligheter så svensken kan gotta sig mer??;)
Finns mycket duktigt folk från andra länder men för dig som köpare kan det bli dyrare i slutänden då olika normer är inlärt från olika länder och jag har åtgärdat en hel del skador pga felmontage och dylikt, kan lova att minerna är mindre glada då.
kräv att få se prislistan en röris som inte har nåt att dölja har inget emot att visa...
 
elmont,
varför kan jag och min kompis ha rättså vräkiga bilar privat och fina hus på våra 280kr/h+moms och vitt utan försäljning av saker?
Förutom allt matrl. som jag skrev innan som jag behöver så lägger jag minst 1h/dag för att slipa kedjor och serva sågarna. Inget jag debiterar markägaren för. Skickar inte heller någon räkning till han som sålde kedjorna till mig bara för att jag är sur för att dom måste slipas.
Självklart ska man inte göra tjänster åt folk utan kunna göra en hacka på sitt jobb. Men har man rätt till ockerpriser för de?
 
somelvis skrev:
800-900 kr/tim ? Totalt grunldst påstående anser jag.


Snickarn klarar sig på 395 + moms utan att ha påslag på 200% på materialet. De ska nog vara glada om de har rimliga 20-25%.
Det är ju samma bransch och borde vara väldigt jämförbart.


Mvh
Om du bygger en vägg snett själv kan du rätt lätt åtgärda det, om du installerar vatten eller avlopp och läckage uppstår lär det nog bli betydligt svårare och dyrare istället.
Jämför inte yrkena ta skillnafen på tex hur många timmar som behövs för att renovera ett hus med en snickare alt dra nya avlopp i ett badrum...
 
gadeberg- era fruar kanske tjänar bättre;)
 
gadeberg skrev:
Jag och en kompis har varsina huggarfirmor. Vi tar 280kr/h när vi hugger. Och sågar jag i sten behöver inte markägaren betala kedjan. Köper minst 4st sågar om året á ca 8000kr styck. 3st röjsågar á 6000kr styck. Sen går det ju åt endel delar till lite av vareje och dyra skydds kläder. Motorsågarna behöver bensin och olja. Sen tro det eller ej måste jag har bil, sociala avgifter lön och fina försäkringar. Klarar mig utmärkt utan alla sälja sågar, filar, kilar, kedjor till markägaren.
Tror att denna rörmockaren tar mer än 280kr/h?
Jag har, som jag kan tänka mig att en rörmockare har mycet av, många små arbeten på bara någon timma.
Sen har tanken slagit mig att det kanske är jag som är dum och inte tar mer betalt?
om jag sätter in dina uppgifter i kalkylatorn med 50' för avskrivningar, 21' i lön och 4' för förbrukningsmaterial och förutsätter att du aldrig är sjuk eller behöver någon försäkring, 7 timmar fakturerbart per dag,kör bilen med skattade pengar och inga andra utgifter så blir timpenningen 279:-/ timme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.