Just precis. I och med att vår dotter äger 10% av bostadsrätten behöver vi inte ha tillstånd för andrahandsuthyrning av bostadsrättsföreningen.

Vår dotters sambo kommer formellt att vara inneboende. För inneboende behövs inget tillstånd.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker de 5000 ni kommit fram till är helt ok, även om jag själv lagt det lite högre tror jag.

Glöm inte att påminna paret om samboavtal, så de gör ett genomtänkt val på den biten.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Fairlane
T Tennishusen skrev:
Vår dotters sambo kommer formellt att vara inneboende. För inneboende behövs inget tillstånd.
Det behövs väl inget tillstånd för sambo heller?
 
Är det någon gång i livet det känns rätt att curla sina barn så är det att hjälpa dom genom studierna. Så mitt bästa råd. Ta så lite betalt som ni själva anser er ha råd med.
Kostandsneutralt för er borde ju vara Avgiften plus 70% av ränteksotanderna (Ränta minus avdrag).
Kapitalksotand hade jag vägt in mot utomstående men aldrig mot mina barn. (Om inte ekonomin kräver det förstås). Det verkr på ert inlägg att ni nog snarare vill göra rätt så de tar ansvar etc, än att ni är ute efter er dotetrs pengar. All heder. tycker ert uplläg med 2000 till föreningen, och 3000 till "renoveringskontot är precis ett upplägg jag skulle försöka erbjuda min dotter.

Kanske läge att gå igenom vad som gäller efter studierna när de/hon har egen inkomst. Då är det mer rimligt att hon får ta ett törre ekonomiskt ansvar, kanske lösa ut er på sikt etc.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi låter sonen och hans kompis betala avgiften till föreningen och räntan för lånet. Amorteringen har i mina ögon inget med driften att göra och om inte marknaden rasar totalt i Uppsala kommer vi iaf få tillbaka samma summa.

Eftersom sonen äger 10% men inte bidrar till amorteringen eller bundit något kapital i lägenheten så har vi ett avtal hur vi fördelar pengarna vid försäljning. Sen att föräldrarhjärtat kommer agera annorlunda när vi står där till fördel för sonen är en annan sak.
 
Som sagt se för guds skull till att det finns ett samboavtal. Men i övrigt håller jag med om att man om man har råd vill hjälpa sina barn igenom studierna.

Om man vill sätta en nivå på hyran som skall stimulera ansvarstagande. Så skulle jag titta på ungefär var standardhyran ligger på standard studenbostäder på orten, och lägga mig en bit under den nivån. Och se till att sätta in den hyran på ett "tvångssparande". Så pengarna finns för ex. kontantinsats till nästa bostad efter studierna.

Som sagt, förutsatt att detta inte skulle ge alltför svårhanterat hål i vår egen budget, eller vara svårt att balansera mot syskon osv.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Vi låter sonen och hans kompis betala avgiften till föreningen och räntan för lånet.
Betalar kompisen samma summa som sonen?
 
G
Mitt upplägg hade varit följande.

De får betala de faktiska kostnaderna exkl. amortering. Om det är säg 7000kr i månaden så får de betala det men jag hade satt över en "hyresrabatt" på ca 2000kr varje månad på ett eget konto som de kan få ut när studierna är avklarade och de ska flytta till annat boende.
 
4774
T Tennishusen skrev:
Betalar kompisen samma summa som sonen?
Lyssna verkligen till hempularen ovan. I lagens ögon blir de sambos. Inte ägare och inneboende. Så om de separerar medans de bor där så har han vid separation rätt till halva lägenheten. Därav sambovtal där han frånsäger sig den rätten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Frågan är om ni vill bjuda dotterns respektive på ett subventionerat boende eller ej?

Det är ju inte kul att vara snål, det handlar väl om hur mycket pengar ni har. Om dotterns sambo kan åka på semester för sparade pengar för att ni subventionerar boendet medan ni snålar så är det fel. Har ni miljoner på banken och 200.000 i lön så bjud på det.

Har ni fler barn ska det ju dessutom vara rättvisa där.

Jag skulle säga, ta ut en hyra vad en motsvarande bra hyreslägenhet kostar (inte nybyggd utan en "vanlig"). Om det inte ens täcker avgift och räntor (som är er KOSTNAD) så kanske ni ska höja lite. Om hyran de betalar täcker kostnader OCH även bidrar till amortering så tycker jag att amortering är ett sparande.

Ni tar en risk som har köpt lägenheten, men ni har också en chans till värdeökning pga ni äger 90%. Jag skulle säga att ta exempel nedan:

Hyra från dottern och sambo 8000

Ränta och avgift 6000kr

Över från hyran till amortering 2000.

Då sparar ni till dottern dessa pengar. Bor hon där 5 år kan ni som motprestation ge henne 5-10% till av ägandet, hon har ju så att säga amorterat ned sin del av lånen. Det är ju inte rimligt att sambon får dessa "sparpengar", han får ju ändå haka på och få ett boende i stockholm till "hyresrättspris". Det är bra nog.

Men, viktigt se till att han inte har besittningsrätt som någon skrev. Och att han inte ses som att han varit med och anförskaffat bostaden och har rätt till den på så sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.