Vi är nyinflyttade i ett 20 år gammalt hus där tidigare ägare inte har målat om fasadpanelen sen huset byggdes. Färgen är därav i dåligt skick och en del plank i sydläge är skadade och behöver mest troligen bytas. Panelen är just nu uppsatt med lockläkt i samma bredd som underliggande panel. Jag hade därför en idé om att plocka ned alla fasadpaneler, planhyvla dem (för att få bort all färg snabbt och effektivt), lägga dem i ett järn/tjärvitriolbad, torka dem och sen sätta upp dem igen utan lockläkt och istället helt vertikalt stående. På så sätt kan jag slänga alla de dåliga brädorna och ändå ha tillräckligt med plank för att täcka hela fasaden igen.

Jag har förstått att planhyvla plank för att måla dem inte är effektivt då färgen inte fäster så bra. Däremot tänker jag att tjär/järnvitriolbehandling kanske funkar bättre? Jag är inte helt säker på om detta är en bra eller dålig idé men rent ekonomiskt tänker jag att det kanske går jämnt upp då vi annars kommer vilja måla om hela fasaden i ny kulör (från falurött till grått/vitt) och då tänker jag att vi kommer behöva måla över minst 3-4 lager för att täcka allt samt dessutom byta och köpa en hel del nya plank.

Så - vad finns det för nackdelar med denna plan och varför är den idiotisk?
 
Jag tror inte det är värt tiden och hyvelstålen, byt panel om den gamla är dålig och välj en enkel billig ytbehandling som slamfärg eller järnvitriol till den nya.

Om du bygger utan locklist/ lockläkt ställer det helt andra krav på vind/ väderskyddet under panelen, du behöver ha ett mtrl som tål att ständigt utsättas för fukt (kanske Minnerit?) och behöver oxå tänka på att snedkapa de nya spikreglarna i den ordentliga luftspalten så nederbörden inte blir stående inne i väggen.
 
  • Gilla
juuniq
  • Laddar…
Tack för snabbt och bra svar!

Tiden tänker jag nästan borde vara snabbare (istället för att måla huset 3x lager) men hyvelstålen med hyvelstålen har du en poäng - har ingen aning hur snabbt de slits på så många plankor x några mm på varje sida. Din andra poäng är dock ännu starkare och jag har faktiskt ingen aning hur vind/väderskydd ser ut idag under, ska kolla upp det. Skulle jag behöva sätta nytt material runt hela fasaden (mineritskivor?) så blir det ju en helt annan kalkyl - bra poäng!

Något annat jag bör tänka på när jag gör om kalkylen?
 
De är väl omålade på baksidan både bottenbräda och lockbräda, så vill du återanvända räcker det att hyvla sidorna. Och använder du en "öppen" färg på utsidan har den målade insidan ingen betydelse.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.