Hej,
Har en förlängningskabel på vinda med uttag, se bild. Hade en maskin som kortslöt ansluten till den och nu får jag ingen ström på uttagen. Fick byta en säkring i proppskåpet och fick tillbaks ström i kabeln, men uttagen är döda.

Det finns någon form av termisk säkring/överhettningsskydd som ska slå ifrån om kabeln blir för varm, och sen återställa sig själv när tempen kommer ner. Osäker på om den har koppling till den röda lilla knappen men det hjälper iaf inte att trycka på den och är det överhettningsskyddet så återställer det sig inte. Kanske bränt?

Den är ju ganska smidig med sina uttag och vinda, så vore tråkigt att klippa av kabeln och bara få en förlängningskabel utan Schucko.Den var däremot inte lätt att få isär, får skaffa ett specialbit för att lossa Schuko, så kanske jag får upp den med.

Finns det något man kan kolla/byta/åtgärda för att få igång den igen?

Förlängningskabel med vinda och tre uttag, två blå och ett rött, samt en röd knapp för termisk säkring, modell P19733.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modell P19733
Länk till produkt: https://www.amazon.de/-/en/EMOS-sockets-waterproof-insulation-H07RN-F/dp/B07WJNYCPT
 
Det är ju 3-fas. Kanske fler än en säkring behöver bytas?
 
Det var bara en säkring som gick, övriga är kontrollerade och hela men tack för tipset!
 
J johan_p skrev:
Det var bara en säkring som gick, övriga är kontrollerade och hela men tack för tipset!
Prova den röda knappen igen. Det brukar liksom kärva när man ska återställa det skyddet. Ibland får man hålla på 4-5gånger, innan det funkar igen. Jag vet inte om det bara kärvar, eller att det kanske måste sitta en last i uttaget. Eller tvärtom, att det inte får sitta någon last i.
 
Du kan dels behöva vänta nån timme, och dels trycka hårt, väldigt hårt på återställningsknappen.
Och länken går inte till denna produkt, utan till den butik där du köpt den, och där står ingenting av värde.
 
Har du tryck (oftast rätt hårt) på den röda "knappen" som är en "säkring"
 
Tack för svaren. Ni har helt rätt i att knappen är seg som bara den, men den klickar ordentligt när man får till det. Har tryckt på den ett flertal ggr, och den dog för 3 dagar sedan så tid har passerat. Har inte testat att trycka på den när jag har last på, ska testa detta!

@Bo.Siltberg länken fungerar för mig och jag får upp produkten, men här är en länk via producenten istället som kanske fungerar bättre för dig:
https://en.b2b.emos.cz/rubber-extension-cord-reel-3-sockets-33m-2-5mm2-schuko
 
Det var en bättre sida. Jag hittar dock ingen mer info än att den har en värmesäkring. Den kan ju vara av dålig kvalitet som inte tål kortslutning. Eventuellt kan du få kontakt ifall du håller in återställningsknappen, bara som ett test som visar ifall det är säkringen det är fel på. Annars får du nog skruva isär den.
 
Har testat hålla in den utan resultat. Då blir det till att handla en mejsel som har spår med jack och se om det går att öppna upp. Återkommer.
 
Okej.

Här kommer lite bilder från innanmätet.
Nästa steg blir väl att mäta och se om jag får ut någon juice efter säkringen, och om inte försöka hitta en ny och ersätta. I värsta fall bara koppla förbi den, vad finns det för nackdelar med det? Den kommer inte lösa ut om kabeln blir för varm bara?

Inre del av elektrisk anslutningsbox med flera kopplingskablar och säkring, håller i handen, synliga detaljer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti ett elektriskt kretskort med säkring och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av elektriska ledningar och en säkring i en apparat, med synliga koppartrådar och anslutningar på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kabeln kan ta eld vid långvarig överbelastning, har du kabeln under uppsyn ska det inte vara någon omedelbar fara. Men lämnar du den "vind för våg" kan ju en olycka vara framme. I alla fall om den belastas hårt och inte är utrullad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.