Attitudeswe
Förhoppningsvis sker ju effektspiken när man är där.

Även då med öppen dörr kan ju iofs elementen bidra, men det lär ju inte vara ett problem att dom brassar på för att höja från underhåll till komfort när ni sätter er i bilen påväg dit?
 
Jag kör på Adax wifi element här hemma (samtliga stickpropp men finns för fast installation också), tycker de funkar bra. Lätt att ändra temp på varje enskilt element samt att det går att ha ett schema så tempen ändras automatiskt vid olika klockslag.

Vad gäller temperaturövervakning så har jag larm från Verisure med brandvarnare som även säger temp i respektive rum. Ger en bra indikation på vilken temp det är. Finns säkert fristående alternativ som är både bättre och sämre.
 
G
P Plutus skrev:
En sak att fundera på är den nya effekttaxan som ger högre elpriser baserat på maxeffekten som uppnåtts under månaden, så ett mindre element som värmer upp under längre tid kan vara en fördel jämfört med fyra element som värmer upp snabbare
Ptot=P1+P2+P3+...Pn

Det är inte antalet som styr utan totala effekten. Jag skulle hellre välja många med låg effekt/lågt ställd termostat istället för en. Bättre värmespridning och redundans.
 
Hur ser ni på möjligheten att styra elementen den dagen som producenten i fråga väljer att inte längre underhålla appen? Finns ju alltid risk för ett nytt Sonos-spektakel, eller värre. Den dagen, den sorgen och köpa nya element?

Ger Adax exempelvis några livslängdsgarantier?
 
Jag hade satsat på ZigBee-brytare (schuko-proppar) och en gateway för dessa istället. Då går gatewayen att byta ut den dagen det blir problem...
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag skulle behålla dom gamla elementen som dom är, och ställa ner dom på ca 5 grader, för att ha som reservalternativ, och för att inte riskera att frysa ner stugan.
Sedan sätta in en luftvärmepump, då kan du styra värmen med appen till pumpen, och ofta även se en ungefärlig inomhustemp, väldigt enkelt att handha.
Vill du ha mer exakt mätning av temperatur (inne och ute) så hade jag kompletterat med en Netamo väderstation, väldigt enkel och snygg app, med möjlighet till larmnivåer.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag skulle behålla dom gamla elementen som dom är, och ställa ner dom på ca 5 grader, för att ha som reservalternativ, och för att inte riskera att frysa ner stugan.
Sedan sätta in en luftvärmepump, då kan du styra värmen med appen till pumpen, och ofta även se en ungefärlig inomhustemp, väldigt enkelt att handha.
Vill du ha mer exakt mätning av temperatur (inne och ute) så hade jag kompletterat med en Netamo väderstation, väldigt enkel och snygg app, med möjlighet till larmnivåer.
Kör på det upplägget. Bytte radiatorer 2017 till Adax (utan fjärrstyrning) för de från 70- och 80-talet hade gjort sitt. Satte in en luftvärmepump 2020 med fjärrstyrning. Fjärrstyrningen fungerar förvisso allt som oftast inte. IVT har nu i fyra år hävdat att de ska komma till rätta med sin usla mjukvara men det lär ju aldrig ske så undvik dem.
 
Attitudeswe
Ursviken Ursviken skrev:
Kör på det upplägget. Bytte radiatorer 2017 till Adax (utan fjärrstyrning) för de från 70- och 80-talet hade gjort sitt. Satte in en luftvärmepump 2020 med fjärrstyrning. Fjärrstyrningen fungerar förvisso allt som oftast inte. IVT har nu i fyra år hävdat att de ska komma till rätta med sin usla mjukvara men det lär ju aldrig ske så undvik dem.
Lägg nån hundring på en sensibo sky. Funkar perfekt. Återkopplar sig om man startar om router, och öppet APi
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lägg nån hundring på en sensibo sky. Funkar perfekt. Återkopplar sig om man startar om router, och öppet APi
Frågan är bara hur jag rebootar routern på distans.
 
Attitudeswe
Ursviken Ursviken skrev:
Frågan är bara hur jag rebootar routern på distans.
24h tidur i uttaget?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
För temperatur- och luftfuktighetsövervakning använder vi en sådan här vid sommarstugan (och hemma i villan):
https://www.lfs-web.se/produkt/tfa-funk-weatherhub-hygrometer-overvakning-via-internet-och-mobil/
Möjliggör mätning på 4 ställen och har hittills fungerat utmärkt i ett par år.

Använder också några enkla fjärrströmbrytare från TP-link för vanliga 230V radiatorer med stickpropp:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/tp-link-tapo-p115-1-pack/1028926.9256/
Finns billigare i flerpack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.