Jag bygger ett litet "gästrum" i en del av mitt garage som står på en oisolerad betongplatta. Rummet kommer vara uppvärmt året om (men kanske mer 15 än 22 grader under viss tid på året om ingen nyttjar det). Det är endast ett rum, dvs inget pentry, toalett etc. Typ 11 kvadrat stort.

Väggar och tak är isolerade, men jag vill inte isolera golvet.
Jag är redan rätt långt över "budget" för projektet och försöker därför hitta en vettig lösning utan att vara allt för dumsnål.

Hur säkrar jag så fukt från plattan inte kommer upp i golvet? (Oisolerad betongplatta från 70-talet)
Tänkt golv är härdat trä från Bjelin eller ett keramiskt kompositgolv.
Har tittat på platonmattor men med alla uppvik, hörn, specialtejpar och själva mattrullarna så blir det rätt kostsamt ändå. Är det ändå detta jag borde göra? Kan man vika upp mattorna istället för att hålla på med alla "uppvik och hörn" för att snåla lite?
Golvsocklar behöver vara ventilerade lister eller?

Borde jag strunta i klickgolven och lägga klinker istället trots att det kommer bli svinkallt att gå på?
Pga inkommande smuts från ex elkick som kommer förvaras i rummet när det inte används så är jag inte sugen på heltäckningsmatta.

Alla tankar & idéer mottaget tacksamt! :)
 
R
Ska det var elcyklar mm. i rummet så hade jag lagt klinker och haft mattor på dom delarna som inte blir utsatta..
Men Platongolv är bra och du bör tejpa i alla fall minst allt i golvet sedan om man struntar i hörnen och kanter så kanske det inte är hela världen i o med att du gör det själv och är medveten om det..
 
  • Gilla
Sofia19
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ska det var elcyklar mm. i rummet så hade jag lagt klinker och haft mattor på dom delarna som inte blir utsatta..
Men Platongolv är bra och du bör tejpa i alla fall minst allt i golvet sedan om man struntar i hörnen och kanter så kanske det inte är hela världen i o med att du gör det själv och är medveten om det..
Tack för din input! Jag har väldigt lite och utdaderade kunskaper i att lägga klinker så det skrämmer mig lite, men kanske kan jag stärka mitt självförtroende där genom min vän Google och ge mig på det ändå. :)
Det är ju trots allt ett "gästrum" i garaget det handlar om så inget som ska visas upp i ett inredningsmagasin....
 
Kör klinkers, du fixar det om du är noggrann och kollar upp allt innan och inte stressar. Se till att golvet är plant, det är svårt att lösa nåt med fix när du lägger plattorna.
 
  • Gilla
Sofia19
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kör klinkers, du fixar det om du är noggrann och kollar upp allt innan och inte stressar. Se till att golvet är plant, det är svårt att lösa nåt med fix när du lägger plattorna.
Underligt nog med tanke på ålder och andra ”insikter” jag gjort i detta hus så verkar denna yta vara både rak, plan och jämn och kvadratisk som bonus på det och klinkerskärare finns redan tillgänglig i garaget…
 
S Sofia19 skrev:
Underligt nog med tanke på ålder och andra ”insikter” jag gjort i detta hus så verkar denna yta vara både rak, plan och jämn och kvadratisk som bonus på det och klinkerskärare finns redan tillgänglig i garaget…
Då så, bara sätta igång.
 
Är det fuktigt då?
Annars platon på golvet, skit i uppvik och ventlister, ev en hård cellplast på platonmatta och 22spån sen matta
 
nino nino skrev:
Är det fuktigt då?
Annars platon på golvet, skit i uppvik och ventlister, ev en hård cellplast på platonmatta och 22spån sen matta
Egentligen inte, ”allt” är åtgärdat. Nytt tak, ny fasad, ny isolering men tänker att det kan komma upp fukt genom golvplattan? Det gamla taket regnade in och fasaden var rutten (sen 70-talet som nämnt så det hade gjort sitt) så jag är nog mest allmänt rädd för fukt. Vill bygga så lite som möjligt på höjden så söker en tunn/låg lösning för golvet.
 
S Sofia19 skrev:
Egentligen inte, ”allt” är åtgärdat. Nytt tak, ny fasad, ny isolering men tänker att det kan komma upp fukt genom golvplattan? Det gamla taket regnade in och fasaden var rutten (sen 70-talet som nämnt så det hade gjort sitt) så jag är nog mest allmänt rädd för fukt. Vill bygga så lite som möjligt på höjden så söker en tunn/låg lösning för golvet.
Då är det klinkers som bygger minst
 
Jag skulle ha lagt träreglar 45x45 på cc60 på golvet. Givetvis på någon form av syllisolering. Mellan reglarna skulle jag sedan ha lagt cellplastskivor. Sen skulle jag köpt ett billigt massivt trägolv (spontade golvbrödor) och skruvat i reglarna. Man brukar kunna hitta fina sådana golv av sekunda för mindre pengar än det du planerat från börja. Så totalt sett borde det inte bli dyrare än planerat.
 
A AG A skrev:
Jag skulle ha lagt träreglar 45x45 på cc60 på golvet. Givetvis på någon form av syllisolering. Mellan reglarna skulle jag sedan ha lagt cellplastskivor. Sen skulle jag köpt ett billigt massivt trägolv (spontade golvbrödor) och skruvat i reglarna. Man brukar kunna hitta fina sådana golv av sekunda för mindre pengar än det du planerat från börja. Så totalt sett borde det inte bli dyrare än planerat.
Absolut inte ditt förslag, ska han prompt lägga in ett organiskt material så lägger man på en Platonmatta alt nivell. Cc60 och 45x45 och sen cellplast, ja jo hej mögel
 
F Fjonken skrev:
Absolut inte ditt förslag, ska han prompt lägga in ett organiskt material så lägger man på en Platonmatta alt nivell. Cc60 och 45x45 och sen cellplast, ja jo hej mögel
Nu tror jag att Sofia är en hon. Tjejer kan också, förstår du.
Vad som sen funkar eller inte vet du inte. Det blir till 99,9% sannolikhet inget mögel, inom överskådlig tid, med min modell. Det fungerar absolut med platonmattor också, om det görs rätt. Men framförallt om man har råd att göra det också.
 
A AG A skrev:
Nu tror jag att Sofia är en hon. Tjejer kan också, förstår du.
Vad som sen funkar eller inte vet du inte. Det blir till 99,9% sannolikhet inget mögel, inom överskådlig tid, med min modell. Det fungerar absolut med platonmattor också, om det görs rätt. Men framförallt om man har råd att göra det också.
Viktigt att nämna det 😂
 
B
Skulle det vara något som används i hög utsträckning hade jag tittat på typ ett ventilerat golv typ nivell eller liknande.

Lite mer sällanbruk så hade jag kört med klinker. Vi har en oisolerad platta med klinker i källaren, ja det är svinkallt på vintern, men en vanlig matta hjälper mycket.

Att lägga klinker på 11 kvadrat är inte så himla svårt, beror lite så klart på ens förmåga och toleransnivå också. Med långt vattenpass så upptäcker man hög och lågpunkter, antingen flytspacklar man rubbet, eller om det är nån enskild liten högpunkt kan man slipa ner den med diamantklinga och vinkelslip (mycket damm...)
 
  • Gilla
Sofia19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.