Hej!

Helt plötsligt började elen försvinna i huset, fram och tillbaka. Efter mätning på faserna noteras ett tidssamband som upprepas hela tiden i intervall med 5 min el och 50 sek med bortfall.

Under 5 min perioden:
Fas 1, 223 v
Fas 2, 2 v
Fas 3, 228 v

Under 50 sek perioden:
Fas 1, 130 v
Fas 2, 2 v
Fas 3, 228 v

Mätning utförd i proppskåpet.
Kommer inte åt bland huvudsäkringar då allt är plomberat.

Jag har bytt huvudsäkringarna och det är ingen annan maskin eller panna som är igång samtidigt.

Har någon en gissning om orsaken till dessa intervaller kan vara sitta bland huvudsäkringarna/elmätaren eller utanför fastigheten bland EON:s delar?

Tacksam för input.
 
Hur bor du? Finns grannar? Har de problem? Vad mäter du mellan? Kan du ta en bild på där du mäter? Gärna så man ser hela centralen.🤔
 
K Karl.K skrev:
Hej!

Helt plötsligt började elen försvinna i huset, fram och tillbaka. Efter mätning på faserna noteras ett tidssamband som upprepas hela tiden i intervall med 5 min el och 50 sek med bortfall.

Under 5 min perioden:
Fas 1, 223 v
Fas 2, 2 v
Fas 3, 228 v

Under 50 sek perioden:
Fas 1, 130 v
Fas 2, 2 v
Fas 3, 228 v

Mätning utförd i proppskåpet.
Kommer inte åt bland huvudsäkringar då allt är plomberat.

Har någon en gissning om orsaken till dessa intervaller kan vara sitta bland huvudsäkringarna/elmätaren eller utanför fastigheten bland EON:s delar?

Tacksam för input.
Ungefär det där hände oss och då var det en fas som hade lossat ”i gatan”. Mätte också i mätarskåpet och kunde snabbt konstatera att något hänt innan mätarsäkringarna. Själva kopplet som håller en av faserna hade gått av. Varmgång och allmänt ödeläggelse i det elskåpet meddelade energibolaget. Troligtvis för att att tung trafik dunsar förbi ett fartgupp och själva elskåpet inte var tillräckligt förankrat. Utmattning alltså.
Det tråkiga är att det här intermittenta felet gör åverkan på elprylarna i huset. I vårt fall klarade sig det mesta utom värmepumpens mjukstart och samtliga tandborstladdare (!). Ring försäkringsbolaget redan nu och föranmäl.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Mät spänningen mellan faserna, 400 V, tre mätningar.
Vid mätning mot nolla så ser du bakmatning via trefasapparater i ditt eget hus.
Du har alltså troligen en fas permanent borta.
Ring nätägaren. De vill då bekräfta att du mäter rätt så att det inte är fel på dina mätarsäkringar eller annat i huset.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.