Vi har problem med att lukt/källarlukt stiger från källaren och upp till bottenvåningen. Enligt OCAB:s luktexpert kunde det bero på hur de gamla bjälkarna är behandlade.

Vår idé är att täppa igen samtliga ventiler i källaren utom en och i den sätta en kanalfläkt , för att skapa ett undertryck i källaren. Förhoppningsvis kan vi då undvika att lukten sipprar upp och istället sugs ut.

Några frågor;
Verkar det som en bra lösning?

Vilket är det bästa sättet att täppa igen befintliga ventiler (mest ett hål i väggen med ett ventilgaller på utsidan)?

Vilken typ av fläkt bör vi använda och vad är en rimlig "storlek" på fläkten?

Källaren är drygt 65 kvm och jag antar att vi måste upp i ett visst luftflöde för att det ska ge effekt.

Tacksam för alla former av förslag och tips.

// David
 
V Valhan skrev:
Vi har problem med att lukt/källarlukt stiger från källaren och upp till bottenvåningen. Enligt OCAB:s luktexpert kunde det bero på hur de gamla bjälkarna är behandlade.

Vår idé är att täppa igen samtliga ventiler i källaren utom en och i den sätta en kanalfläkt , för att skapa ett undertryck i källaren. Förhoppningsvis kan vi då undvika att lukten sipprar upp och istället sugs ut.

Några frågor;
Verkar det som en bra lösning?

Vilket är det bästa sättet att täppa igen befintliga ventiler (mest ett hål i väggen med ett ventilgaller på utsidan)?

Vilken typ av fläkt bör vi använda och vad är en rimlig "storlek" på fläkten?

Källaren är drygt 65 kvm och jag antar att vi måste upp i ett visst luftflöde för att det ska ge effekt.

Tacksam för alla former av förslag och tips.

// David
I princip säkert rätt lösning. Men det är nog inte "bara" att sätta in en frånluftsfläkt. Det gäller att inte få för högt undertryck. Då kan du suga in mer fukt från väggar och golv. Detta företag har otroligt mycket bra information och förslag på lösningar. Kanske mest fokuserat på kryp/torpar grunder, men tillämpbart på källare i många fall. https://www.lfs-web.se/
En enkel frånluftsfläkt kostar 3.000. Men det är sällan det är så enkelt.
Jag skulle nog ta in en ventilations firma för utredning av just dina förhållanden.
 
Nej, det kommer med all sannolikhet inte fungera. Lukt beter sig som en gas. Är hastigheten över en given yta ( öppning ner till din källare) under 0.25 m/s kommer gas (lukt) att vandra mot luftströmmen.
Jag hade börjat med att dra ner ventilationen i källaren till ett minimum ( om du nudå inte har radon) och sen börjat avfukta den som ett första steg för att se om lukten försvinner. Är relativt enkelt och billigt att göra.
 
Testar fråga i denna tråd. Ska installera frånluft i källare, hus från 1920-tal med halva delen av källaren nedgrävd (övre delen i bilden). Andra delen är marken i princip i samma nivå som källargolvet.

Jag vill plocka utluft med frånluftsfläkt i stort sett från hela övre delen, som är den del av källaren man rör sig mindre i (ingång i nedre delen, till höger), samt som ovan beskrivits även är den nedgrävda delen.

Det blir aningen överdimensionerat med "många frånluft" (3 st.), eftersom jag vill att varje rum i övre delen får luftgenomströmning. Ett av rummen är dessutom tvättstuga.

Min fråga är hur stora hål jag ska ta upp i nedre delen (kalluftsintag/friskluft) efter att jag monterat frånluft med spirorör; är det lätt att höra på ljudet om undertrycket blir lagom? Dessutom klurar jag på att ta upp två st. genomluftshål vid innerdörrarna, ca 160 mm, för det fall man väljer att hålla dörrarna stängda. Dessutom funderar jag lite över vikten av att placera frånluften i respektive rum så nära väggen i övre delen som möjligt, eller om detta spelar mindre roll för luftgenomströmningen?

Tacksam för synpunkter! Eftersom det är ett fristående källarutrymme är inte ljudnivån helt central.
 
  • Skiss över ventilationsplan för källare med frånluftsfläktar och luftintag markerade, inklusive rum för tvättstuga och nivåskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första frågan blir väl varför du ska göra detta? Fuktigt? Ska det bli bostadsrum? Radon? Annat?
Du kan inte höra om flödena blir ”bra”, utan det mäter man fram, utefter vilka krav du har på ventilationen, därav första frågan…
Om det bara handlar om att ”få lite bättre luft” så är det sannolikt inte så noga hur stora hål du gör för tilluften, ett 20-talshus är inte så tätt, så det kommer läcka in luft både här och där även utan tilluftintag. Med intaget kan du däremot styra var du får kallraset. Ju mer du drar på din frånluftsfläkt, desto mer kall utomhusluft kommer du dra in och desto större blir värmeförlusterna med ökade värmeräkningar som följd.

Ps. För övrigt ofta bättre att skapa en ny tråd än att haka på en flera år gammal.
 
F fredrik.johansson skrev:
Första frågan blir väl varför du ska göra detta? Fuktigt? Ska det bli bostadsrum? Radon? Annat?
Du kan inte höra om flödena blir ”bra”, utan det mäter man fram, utefter vilka krav du har på ventilationen, därav första frågan…
Om det bara handlar om att ”få lite bättre luft” så är det sannolikt inte så noga hur stora hål du gör för tilluften, ett 20-talshus är inte så tätt, så det kommer läcka in luft både här och där även utan tilluftintag. Med intaget kan du däremot styra var du får kallraset. Ju mer du drar på din frånluftsfläkt, desto mer kall utomhusluft kommer du dra in och desto större blir värmeförlusterna med ökade värmeräkningar som följd.

Ps. För övrigt ofta bättre att skapa en ny tråd än att haka på en flera år gammal.
Hej och tack!

BEHOVET:
Inte skriande. Tvättstuga bör förvisso frånluftsventileras, men det hade såklart räckt med en pax. I stort sett ser jag dock inga nackdelar med luftväxling; minskad risk för mögel, bättre kontroll av fukt/luft, särskilt sommar. Därtill är fläkten i fråga så pass överdimensionerad att man kan blåsa ur källaren när man t.ex. har kemiska produkter med ångor som inte är så roliga. Dessutom är källaren i fråga rätt passiv, dvs. inte så mycket rörelse och skiten i luften står rätt stilla. Det vore kul med en miljö där man lättare förvarar kläder och skor, utan att det blir muggigt.

ENERGIFRÅGAN:
Källaren behöver inte hållas särskilt varm vintertid. I dagsläget brukar den bottna på 13 grader och det är ingen fara om det skulle bli 10.

TRÅDFRÅGAN:
Ska tänka på det! Jag trodde folk blev mer irriterade över nya trådar :O
 
Vad är det för ventilation i övriga huset? Hur tätt är det dit?
Om du kör full snurr i källaren och skapar ett undertryck där kanske du drar ner en massa varm fuktig luft uppifrån huset till kall källare som kondenserar där?
Jag skulle nog ha en reglering på fläkten så du kan köra forcering för att vädra och lite lagom fläktsnurr till vardags.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.