Här stod det att anläggningen inte fick vara ärgad, och eftersom jag har en ventil hemma så tänkte jag att det är väl lika bra att byta.

Enligt kommunens hemsida använder de dessutom mätare med backventil, så det ska förhoppningsvis inte behövas extra.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Så! En halvtimmes jobb, var tvungen att lossa även den nedre kranen för att kunna lossa det lilla T-korset.
 
  • Vattenrör med ventiler och T-kors i ett hörn, nymonterad efter reparationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Och nu var killen som bytte mätaren här, det går undan, skulle tippa på klar på 5min, själva bytet tog mindre än 1min.

Gör tydligen 30-40 byten om dagen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
....den ventilen du bytte, är det inte bara en massa ärg/korrosion som gör att den inte fungerar? Om man gör rent den kommer den säkert fungera fint igen, som reservdel? Om du får klämkopplingen ovanför ventilen tät slipper du antagligen mer problem med ventilen...
 
MathiasS MathiasS skrev:
....den ventilen du bytte, är det inte bara en massa ärg/korrosion som gör att den inte fungerar? Om man gör rent den kommer den säkert fungera fint igen, som reservdel? Om du får klämkopplingen ovanför ventilen tät slipper du antagligen mer problem med ventilen...
Nu när du säger det så låter det rimligt, var dock beredd att betala de hundralapparna när jag ändå var förbi rinkabyrör i ett annat ärende.

Får roa mig med att se om den går att rädda vid tillfälle.

Har inte märkt något läckage från kopplingen, hink och liknande står där av andra anledningar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har inte märkt något läckage från kopplingen, hink och liknande står där av andra anledningar
Allt det gröna på rören och kopplingen är resultatet av att något läcker lite lite…..blir du bara av med det blir det nog bra!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Allt det gröna på rören och kopplingen är resultatet av att något läcker lite lite…..blir du bara av med det blir det nog bra!
Jag har fått för mig att det kan vara spänningskorrosion🤔

Men det är ju förhoppningsvis tätt nu när jag dragit åt dem efter att ha bytt ventilen.
 
@MathiasS
Du hade rätt!

Man ser hur det runnit på baksidan, från kopplingen ner i ventilen.
Ventilen är helt stum.

En korroderad ventil med beläggningar synlig, troligen på grund av läckage från koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.