Vi grävde en brunn i december 2022. Gjorde vattenprov i början av 2023 som visade att vi behövde järnfilter och humusfilter som installerades. Det gav inget bättre resultat av vårt vatten. Efter mkt om och men gjordes ett nytt råvattenprov i januari 2024 (ett år senare med massa olika försök att få till det av rörmokaren). Det provet visade på att råvattnet ändrats extremt mycket. Antagligen direkt efter att vi tagit första vattenprovet. Vi investerade i ca 110 000 kr i filter och de funkar helt enkelt inte med de höga värden vi har på vattnet nu. Vi känner oss osäkra på vart vi ska vända oss och vilket företag som kan lösa det med filter/annat system. Vi får olika svar från olika leverantörer och är helt vilsna. Bifogar de värden som är på järnet, humusen och pH-värdet här. Järnvärdet är 16 mg/l. Surt vatten och mkt humus. Någon annan som haft värden likt dessa och hur har ni löst det? Erfarenheter av olika typer av fabrikat osv tas tacksamt emot.
 
  • Skärmdump av vattenanalysrapport med värden som visar höga järn- och humusnivåer samt pH-värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analyserapport som visar vattenprovets resultat med höga järnhalter och surt pH-värde, vilket indikerar behovet av filtersystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag blir nyfiken på varför ni valde att gräva istället för att borra?
 
Hur såg första provet ut?
 
Om ni investerat de pengarna i filter som inte funkar så är det väl leverantören ni ska klaga hos?

Jag noterar dock att vattnet är tjänligt, om än med anmärkning. Med andra ord är det inte farligt att dricka. Vi har också tjänligt med anmärkning (mangan) och vi lever efter 14 år i huset där två söner dessutom vuxit upp.

Med järn är det så väl ordnat att kroppen inte brukar ta upp mer än den behöver, resten åker ut igen. Brist på järn är betydligt vanligare, särskilt hos kvinnor.

Har ni problem med racerbajs eller om ni har små barn så ska ni däremot undvika vattnet.

Annars är det värsta med mycket järn i vattnet att det brukar lukta blod.

Å andra sidan kan man ju helt sanningsenligt tappa upp ett glas vatten och säga att man ska ta sig ett järn 😁😁
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bergback skrev:
Hej,
Jag blir nyfiken på varför ni valde att gräva istället för att borra?
Hej! Det är en havstomt så att borra en brunn var inte aktuellt med risken att få in saltvatten. Därav grävd brunn.
 
B bergback skrev:
Hur såg första provet ut?
 
  • Kemisk analysrapport av vattenprover innehållande parametrar som pH, klorid, fluorid, radon, och andra ämnen med respektive resultat, enhet, mätsäkerhet och metod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanalysrapport som visar kemiska och fysiska parametrar av ett vattenprov, inklusive ämnen som radon, ammonium, fosfat, hårdhet, och natrium samt deras mätvärden och referensmetoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ricebridge ricebridge skrev:
Om ni investerat de pengarna i filter som inte funkar så är det väl leverantören ni ska klaga hos?

Jag noterar dock att vattnet är tjänligt, om än med anmärkning. Med andra ord är det inte farligt att dricka. Vi har också tjänligt med anmärkning (mangan) och vi lever efter 14 år i huset där två söner dessutom vuxit upp.

Med järn är det så väl ordnat att kroppen inte brukar ta upp mer än den behöver, resten åker ut igen. Brist på järn är betydligt vanligare, särskilt hos kvinnor.

Har ni problem med racerbajs eller om ni har små barn så ska ni däremot undvika vattnet.

Annars är det värsta med mycket järn i vattnet att det brukar lukta blod.

Å andra sidan kan man ju helt sanningsenligt tappa upp ett glas vatten och säga att man ska ta sig ett järn 😁😁
Hej! Det är definitivt inte ett vatten som ska drickas. Dessutom är det odrickbart med tanke på smak, lukt och hur det ser ut. Det förstör även allt porslin, maskiner, kläder, ytskikt dusch mm. Så det jag önskar hjälp med här är att hitta en lösning på detta ”svåra” vatten.
 
Vi har också levt med vatten som var mjuk och järnhaltig. Vitt tvätt var inte så vitt efter några tvättar så vi köpte inga vita kläder eller underkläder. Skönt att slippa kalkavlagringarna när hårdheten är lågt. Vet ej om det är så viktigt ur hälsosynpunkt att bli kvitt järnet ur kranvatten men filtersäljare kan skrämma folk till det.
 
Det här är inget svar på vad man ska göra, men:

Ibland kanske man helt enkelt inte kan få till drickbart vatten på egna tomten för det finns helt enkelt inte något sådant att tillgå på den platsen.
 
Jag är intresserad av filteranläggningen, Vänligen ange typ, fabrikat, allt du har.

Vi sitter själva på en borrad brunn i järn & manganhaltiga vattenådror, men hanterbart i vårt fall med ett avsyrningsfilter via Magnodol (en slags dolomitkalk?) plus ett greensand-filter som regenereras med kaliumpermanganat ca tre ggr per säsong. Automatisk backspolning typ varannat dygn för att spola bort oxiderna som flockats i filtret.

Förstår givetvis att förutsättningar kan vara väsensskilda men berätta vad du har i termer av filteranläggningar så kan man få en uppfattning.
 
Hej!
Vilken leverantör har ni på era produkter som fixar ett vatten?
Vi har järnfiltret Ferroline och humusfiltret med Salttabletter, allt från Aqua expert.
 
B bergback skrev:
Hej,
Jag blir nyfiken på varför ni valde att gräva istället för att borra?
Det är vid havet och det finns stor risk att få in saltvatten om man borrar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag är intresserad av filteranläggningen, Vänligen ange typ, fabrikat, allt du har.

Vi sitter själva på en borrad brunn i järn & manganhaltiga vattenådror, men hanterbart i vårt fall med ett avsyrningsfilter via Magnodol (en slags dolomitkalk?) plus ett greensand-filter som regenereras med kaliumpermanganat ca tre ggr per säsong. Automatisk backspolning typ varannat dygn för att spola bort oxiderna som flockats i filtret.

Förstår givetvis att förutsättningar kan vara väsensskilda men berätta vad du har i termer av filteranläggningar så kan man få en uppfattning.
Vi har järnfiltret Ferroline och humusfiltret med Salttabletter, allt från Aqua expert. Det backspolas med jämna mellanrum.
 
H Hunterstate skrev:
Jag står med samma problem dock borrad brunn. Har skickat in två prover. Första 26mg/l och andra 28mg/l järn.

Skrev ett liknande inlägg innan jag stötte på ditt. Kan ses på länken nedan. Vad har du för plan?

[länk]
Hej! Vet inte vad vi ska göra. Just nu kollar jag på Villa Nero men vet inte om det är ett bra alternativ eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.