AXS
B bygges skrev:
Vad menar du med betydande jämfört vanlig TT? Märker ingen överdriven vattenkonsumption.

Har också en Samsung. Inget som går sönder och inte komplex, allt fungerar smidigt. Jag har en lite dyrare variant med WiFi osv.
Den kyler med vatten istället för fläkt eller kompressor.

Skönt, var glad för att inget i den krånglar.
 
B
AXS AXS skrev:
Den kyler med vatten istället för fläkt eller kompressor.

Skönt, var glad för att inget i den krånglar.
Nu har jag räknat på det, den jag har tar 32 liter vatten till kylning för en torkning. Med en torkning varannan dag blir det ca 250 kr om året i vattenkostnad. Nu tvättar jag inte alls så ofta men betalar gärna för att slippa flytta tvätt mellan maskiner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det skulle bli alldeles för mycket av personligt tyckande i stället för objektiva fakta. Svårt att standardisera det så att alla testinstitut inom EU testar på samma sätt.

Basgarantin är väl den som finns i konsumentköplagen och som gäller fabrikationsfel. Det är alltså samma för alla. Alla andra garantier är frivilliga och kan variera mellan olika butiker, t.ex. Elon kan ha 5 års garanti på en vitvara medan någon annan butik bara uppfyller konsumentköplagen för samma. Köparen måste alltså själv läsa det och till skillnad från t.ex. faktiskt ljudnivå och tvätteffekt så kan faktiskt en köpare själv jämföra garantivillkor.

Det är upp till konsumenterna att ligga på för längre garantier. Det är ju för att det efterfrågas som en del butiker erbjuder förlängd garanti ingående i priset eller som tillval.
Inom aerospace och bilindustrin använder man prediktering som fungerar bra för att räkna ut mtbf.

Detta är inget konstigt. En tvättmaskin har inte förändrats mycket i grunden och man vet vad som brukar gå sönder. Det handlar om vad maskinen får kosta.
 
BirgitS
D DonClemente skrev:
Som sagt råd och rön fokuserar på det producenterna vill framhäva och inte det konsumenterna efterlyser
Även om du inte efterlyser det som testas, alltså ren tvätt, välsköljd tvätt, begriplig handbok etc. som de undersöker så ska du nog inte generalisera det till alla.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Lostmoose Lostmoose skrev:
Det sista vi behöver är väl ytterligare ett standardiserat EU-test som tillverkarna kan slå knut på sig själva för att optimera för?

För mig skulle det räcka fint om bara en enda aktör gjorde pålitliga och grundliga kvalitetstest av vitvaror.
Kanske finns det redan någon på tuben som håller på med sånt?
Jag har inte märkt att tillverkarna slår knut på sig själva för att optimera tvättresultat, sköljresultat etc. som testas enligt standard av Råd & Rön likaväl som av testinstitut i Tyskland och andra länder. Vore det så skulle det ju inte vara några dåliga resultat över huvud taget.
 
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Inom aerospace och bilindustrin använder man prediktering som fungerar bra för att räkna ut mtbf.

Detta är inget konstigt. En tvättmaskin har inte förändrats mycket i grunden och man vet vad som brukar gå sönder. Det handlar om vad maskinen får kosta.
Men det är ju något som tillverkarna gör väl och inte oberoende testinstitut som anonymt köper in flygplan och bilar för att gå igenom dem.
 
B bygges skrev:
Pulver innehåller Zeolit som skapar upp till 100 ggr mer damm från kläder, är allergent, sätter igen rör och bildar mer slam i reningsverk.
Du feldoserar nästan garanterat om du får problem med att zeoliter sätter igen och dammar, eller så kör du för fulla maskiner med dålig sköljning.

Men, om du bekymrar dig om det och har mjukt vatten välj ett zeolitfritt pulver. Mindre att släpa runt på.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B bygges skrev:
Pulver innehåller Zeolit som skapar upp till 100 ggr mer damm från kläder, är allergent, sätter igen rör och bildar mer slam i reningsverk.
Det vore bra med ett test av tvättmedel, miljövänligt, billigt, tvättar rent bra. Jag tycker kläder nästan alltid blir (iallafall visuellt) rena. Så den biten känns minst viktig. Sen kanske man av hygienskäl ska tvätta varmare på viss tvätt. Men 40 grader försvinner alla fläckar.
H Harald Blåtumme skrev:
Det där "bäst-i-test" fokuserade prisklasser och märken, såg att en Ikea-maskin (okänt fabrikat) råkade placera sig hyfsat men annars Miele, Bosch/Siemens.

Efter mina egna erfarenheter så har jag haft mycket bra funktion och livslängd från tyskbyggda Bosch/Siemens i TM/TT/DM, lurigt att bara gå på märke.
Jag tror också att Bosch är väldigt bra prestanda för priset. Jag hade en whirlpool diskmaskin som höll hur länge som helst, men småsaker gick sönder, nån spricka i plasten osv. Men motor mm höll. Whirlpool kostar väl drygt hälften av en Bosch, Miele nästan dubbelt mot en Bosch. Om man generaliserar.
 
BirgitS
D DonClemente skrev:
[länk]

90% lång livslängd.... överlägset viktigast vid köp av vitvaror. Jag behöver inte generalisera utifrån egna erfarenheter, det finns ju data på.
Det beror ju på vad det fanns för svarsalternativ.
Jag tror i alla fall att en majoritet vill ha en tvättmaskin som får fram rena kläder utan tvättmedelsrester och inte en tvättmaskin som är hållbar, energisnål, snygg och ny men där kläderna är smutsiga när maskinen är klar.

Det är tack vare testinstitut som det i Sverige inte säljs sådana där amerikanska tvättmaskiner som vispar runt tvätten. Det visade sig ju snabbt att de var odugliga när det gäller att få tvätten ren så folk slutade köpa sådana maskiner här, men i USA säljs de fortfarande..
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på vad det fanns för svarsalternativ.
Jag tror i alla fall att en majoritet vill ha en tvättmaskin som får fram rena kläder utan tvättmedelsrester och inte en tvättmaskin som är hållbar, energisnål, snygg och ny men där kläderna är smutsiga när maskinen är klar.
Som sagt, jag har i princip alltid fått rena kläder ur de olika maskiner jag haft. Jag vill ha en hyfsat tyst maskin, som är hyfsat "miljövänlig" och att livslängden är så läng som möjligt och driftskostnaden är så låg som möjligt. Pendeln verkar varit mot "energisnål" och billig att bygga och man har försakat livslängd. Jag tror som någon ovan skrev att kostnaden för maskinen är en stor del av kostnaden per tvätt, i de fall maskinerna bara håller 6-7 år...
BirgitS BirgitS skrev:
Det är tack vare testinstitut som det i Sverige inte säljs sådana där amerikanska tvättmaskiner som vispar runt tvätten. Det visade sig ju snabbt att de var odugliga när det gäller att få tvätten ren så folk slutade köpa sådana maskiner här, men i USA säljs de fortfarande..
Jag har hört att Steve Jobs på sin tid importerade Miele tvättmaskin från Europa och var lyrisk över funktionen. Lite intressant att USA som ligger så långt fram på vissa plan kan vara som ett uland på andra... :D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
J JohanLun skrev:
Som sagt, jag har i princip alltid fått rena kläder ur de olika maskiner jag haft. Jag vill ha en hyfsat tyst maskin, som är hyfsat "miljövänlig" och att livslängden är så läng som möjligt och driftskostnaden är så låg som möjligt. Pendeln verkar varit mot "energisnål" och billig att bygga och man har försakat livslängd. Jag tror som någon ovan skrev att kostnaden för maskinen är en stor del av kostnaden per tvätt, i de fall maskinerna bara håller 6-7 år...
Både du och jag har råd att köpa en lite dyrare maskin men många jagar priser hela tiden och letar efter billigast. Det påverkar förstås hållbarheten.

Alla testade tvättmaskiner tvättar inte bra, de bästa får betyget 8 men den sämsta har 5 i renhet.
Bästa maskinen har en restfukt på 43 % för bomull och sämsta 49 %, det påverkar kostnaden för att torktumla tvätten torr, eller köra avfuktare.
Energiförbrukningen varierar mycket, åtminstone med nära en faktor 2, apropå driftskostnad.
Ljudnivån testas.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B
H hapazard skrev:
Du feldoserar nästan garanterat om du får problem med att zeoliter sätter igen och dammar, eller så kör du för fulla maskiner med dålig sköljning.

Men, om du bekymrar dig om det och har mjukt vatten välj ett zeolitfritt pulver. Mindre att släpa runt på.
Jag tycker flytande är bättre och det ger möjlighet till automatisk dosdispensering, win-win.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det där "bäst-i-test" fokuserade prisklasser och märken, såg att en Ikea-maskin (okänt fabrikat) råkade placera sig hyfsat men annars Miele, Bosch/Siemens.

Efter mina egna erfarenheter så har jag haft mycket bra funktion och livslängd från tyskbyggda Bosch/Siemens i TM/TT/DM, lurigt att bara gå på märke.

Även LG har fungerat bra för oss, en TM med säkert 10 år på nacken och hade en del vibrationsproblem som jag åtgärdade och nu klockren & vibrationsfri den också (står iofs på betonggolv numera men funkade bra även på annat ställe med träbjälklag).
Jag har en LG, och har träbjälklag i huset. Intresserad av hur du åtgärdade vibrationsproblemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.