En yngre släkting överväger att köpa en lgh. som ingår i en bostadsförening. Alltså den föreningsform som gällde innan första versionen av bostadsrättslagen kom. Jag trodde att alla gamla bostadsföreningar numera var ombildade till bostadsrättsföreningar.

Jag vet att bankerna under en tid vägrade låna ut på normala villkor för köp i bostadsförening. Men hur är det numera?

Andra kända risker med föreningsformen?
 
Spännande! Jag visste inte om att den här boendeformen fanns men googlade lite och den här sidan hade vettigt slutord:

https://bostadsjuristerna.se/5-vanligaste-missuppfattningarna-om-bostadsforeningar/

Här kan du ha god nytta av en bostadsjurist som kan gå igenom stadgarna med dig. Det kan t.ex. visa sig vara omöjligt att belåna en andel i en bostadsförening om upplåtelsen inte gäller utan begränsning i tiden. I ett uppmärksammat fall (angående mäklaransvar) trodde en köpare att han hade köpt en bostadsrätt, men det visade sig vara en tidsbegränsad andel i en bostadsförening.”
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ja jag har uppfattat att de oftast i stort sett följer samma regler som sedan blev bostadsrättslagen. Men att banker inte vill spendera resurser på att anlysera stadgarna. För att hitta ev. avvikelser som kan påverka ägarens rätt.

Men jag tänker att det är möjligt att banker nu ser annorlunda på det. Annars förstår jag inte riktigt hur man kan handla med lägenheter i prisklassen 6 - 10 milj. Om de inte går att belåna.
 
H hempularen skrev:
Ja jag har uppfattat att de oftast i stort sett följer samma regler som sedan blev bostadsrättslagen. Men att banker inte vill spendera resurser på att anlysera stadgarna. För att hitta ev. avvikelser som kan påverka ägarens rätt.

Men jag tänker att det är möjligt att banker nu ser annorlunda på det. Annars förstår jag inte riktigt hur man kan handla med lägenheter i prisklassen 6 - 10 milj. Om de inte går att belåna.
Bankerna granskar stadgarna och lånar ut pengar. Jag tror ingen BF har kvar de ursprungliga stadgarna idag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.