Hej,
Har precis fått fiber och wifi till sommarstugan. 👍
Tänkte därför äntligen försöka koppla upp stugan så att man kan styra den hemifrån.
Det gällde främst fyra stycken (elektriska) element, som jag vill kunna fjärrstyra.
Går det också att se temperatur m m vore det bra. Vilket system skulle rekommenderas? Hur borde jag tänka? 🤔

Systemet ska helst funka så att min mamma kan hantera det….😲
 
Hur är elementen anslutna? Fast eller via stickpropp?
 
Osäker. Tror att två i köket är stickpropp och två i (utanpåliggande) dosa på väggen. Hur påverkar det?
 
Kan du läsa på märkskyltarna på alla elementen. Det kan ju vara så att två är 230v och två är 400v och då behöver man ha olika styrning. I vår stuga är alla 400 v och styrs via en kontaktor mha ett styrrelä via sms ”gammalt system” och det går ju att styra med wifi istället
 
Bono_R Bono_R skrev:
Kan du läsa på märkskyltarna på alla elementen. Det kan ju vara så att två är 230v och två är 400v och då behöver man ha olika styrning. I vår stuga är alla 400 v och styrs via en kontaktor mha ett styrrelä via sms ”gammalt system” och det går ju att styra med wifi istället
Min plan är att ersätta dessa fyra element med nya, som möjliggör styrning…
Ett element i badrummet har inte stickpropp (naturligtvis).
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
Är tanken att kallställa eller ha lägre temperatur under vissa perioder som du sedan kan styra på distans?
 
Cristar Cristar skrev:
Min plan är att ersätta dessa fyra element med nya, som möjliggör styrning…
Ett element i badrummet har inte stickpropp (naturligtvis).
Ok men kolla märkskyltarna så du vet vad de ska ha för spänning.
 
Kan även tipsa om Adax wifi-element. Tycker att fjärrstyrningen via appen funkat över förväntan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om du ändå ska köpa nya hade jag tittat på att sätta in en värmepump.
 
  • Gilla
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Är elementet kopplat med en vanlig stickkontakt så lär det vara 230 V till elementet.
 
https://dimplex.se/dimplex-capa-app

Dimplex har bra app och väldigt bra kundservice. De skickade ut nya styrenheter kostnadsfritt trots elementen var äldre än tre år när mina element inte hade senaste drivrutiner pga avstängda element.
Dessvärre har priserna dubblats sedan innan pandemin.
 
Jag har god erfarenhet av Adax. I början hade jag lite problem med att de tappade kontakten med nätet. Verkade uppstå i samband med att wifi routern i huset hade startat om.

Jag gick då in i inställningarna på routern och "låste" ip addresserna för de här radiatorerna. så det garanterat får samma ip address efter en omstart. Sedan dess har det fungerat till 100%.
 
S spendera skrev:
Är tanken att kallställa eller ha lägre temperatur under vissa perioder som du sedan kan styra på distans?
Hej. Ja exakt. Kanske nedåt 10 grader i kök/toa (där vatten finns) och resten kallt…
 
En sak att fundera på är den nya effekttaxan som ger högre elpriser baserat på maxeffekten som uppnåtts under månaden, så ett mindre element som värmer upp under längre tid kan vara en fördel jämfört med fyra element som värmer upp snabbare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.