R
J Jack2001 skrev:
[länk]

Förstår jag rätt att denna ELKO dimmer (EKO03759) har en inbyggd trafo som kan koppas direkt till 12 volts spotlights dvs man behöver inte en separat drivdon mellan dimmern och spotarna? Gäller det samma sak för Malmbergs motsvarande nedan?

[länk]
Förstår inte varför du fått för dig detta. Det är två dimmers som ger ut 1-10v med mycket låg max strömstyrka (kan inte direkt driva någon belysning). Ingen av dem ger ut 12v. Du behöver komplettera med drivdon.
 
Tack för svaret. Läste någon gång att det finns dimmer med inbyggd drivdon till 12v lampor så jag trodde att det var vad dessa är, men uppenbarligen hade jag fel. Förstår inte vad man ska använda dem till i så fall. Vet du om det finns dimmer med inbyggd 12 volts drivdon/trafo?
 
R
J Jack2001 skrev:
Tack för svaret. Läste någon gång att det finns dimmer med inbyggd drivdon till 12v lampor så jag trodde att det var vad dessa är, men uppenbarligen hade jag fel. Förstår inte vad man ska använda dem till i så fall.
Förstår fortfarande inte varför du trodde att dessa skulle kunna driva 12V när det tydligt står 1-10v och inte någonting om 12v. De dimmers du länkat till ska användas som styrning av drivdon via 1-10V.

J Jack2001 skrev:
Vet du om det finns dimmer med inbyggd 12 volts drivdon/trafo?
Vet inte riktigt vad du menar med "dimmer", men om det är "en liten dosa med ratt" så finns det inte speciellt många sådana som direkt kan dimma 12V. Den Plejd som @etompau länkar till är den enda jag känner till.

Och den klarar inte några högre strömstyrkor (ca 650mA) så om den passar i ditt fall beror på vilken effekt du ska driva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.