A Alexn72 skrev:
Låter klokt.
För framtiden så är tipset att sätta träd så hela stammen står på rätt sida.
Nu var det inte jag som planterade trädet där, mest troligt en fågel som inte brydde sig om gränser för 15-20 år sedan 😃
 
Släpp och gå vidare. Trädet växer ju upp på grannens mark så jag jade släppt det.
Ni kunde tänkt på detta när ni planterade murgröna/nätet och flyttat trädet redan då
 
  • Gilla
AddeThörnberg
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Hej,

Bor i villakvarter med grannar tätt inpå. För 6-7 år sedan satte vi upp armeringsnätstaket som idag täcks fint av murgröna.

Vi satte staket på vår sida om tomtgränsen då gränsen markeras tydligt av stora stockar/slipers. Vissa träd har stammen på vår sida om gränsen men växer mer över på grannens sida så vi fick göra extra stora hål i nätet för att stammen skulle få plats.

Nyligen upptäckte vi att ett av de mindre träden hade sågats ner av grannen. Vi tyckte trädet var fint plus att det gav insynsskydd mot grannen i fråga.

Grannen har kapat det en bit upp, dvs det på grannens sida, men hela kronan är borta som gick över på vår sida.

Det är ju ändå vårt träd då stammen står på vår sida, så kan tycka att grannen borde frågat om det var ok innan det sågades ner.

Borde jag bli upprörd över det här?
Ska jag släppa det för grannsämjans skull och hoppas att det växer upp igen om 10-15 år?

Stammen är väl 60-70cm hög nu. Den vänstra stammen på bilden.

[bild]
Eftersom du tar upp det så är grannsämjan redan förstörd. Det enda praktiska är att plantera nytt.
 
Varför är det alltid förväntan på att man borde blivit tillfrågad osv. Har man inte hanterat skötsel innan så är det respektlöst att ens ha en åsikt efter. Alla vet att växtlighet som går över tomtgränsen skall trimmas. Tycker du ska vara tacksam att grannen hanterat det åt dig sen kan du tycka vad du vill om det.
 
M Mawe85 skrev:
Nej grannens sida
Men då ser jag inte problemet. Vill grannen ha de där fula stamstumparna, så är det väl hans problem. Du borde ta en bild som visar ditt problem på ett korrekt sätt.
 
P
D Dr Benz skrev:
Fast en granne som gör så här på eget bevåg är inte intresserad av någon grannsämja.

Om någon gör fel utan att ens försökt diskutera det före så har man redan lagt ribban. Om man mesar runt nu så kommer man konstant ligga i underläge.

Mig veterligen får man inte kapa någon annans växtlighet utan att först föra en diskussion och låta berörd hantera det själv.

Jag hade ärligt blivit heligt förbannad enkom för att någon tar sig den friheten.
Sprid inte din ilska och oförmåga att prata med andra, kan du tjata här så kan du säkert tjata med grannen, innan du väljer ilska.

Dina upplevda fördommar behöver inte stämma med verkligheten, dvs glasögonen med linserna ”som jag tror att det är” och ”som jag vill att det skall vara” styr inte alltid rätt.
 
P Peken skrev:
Sprid inte din ilska och oförmåga att prata med andra, kan du tjata här så kan du säkert tjata med grannen, innan du väljer ilska.

Dina upplevda fördommar behöver inte stämma med verkligheten, dvs glasögonen med linserna ”som jag tror att det är” och ”som jag vill att det skall vara” styr inte alltid rätt.
Oj det här var intressant. Du tolkar in väldigt mycket från väldigt lite. Ganska farlig inställning.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter för du har redan dömt och bestämt dig. Hm…
 
D D2D skrev:
Varför är det alltid förväntan på att man borde blivit tillfrågad osv. Har man inte hanterat skötsel innan så är det respektlöst att ens ha en åsikt efter. Alla vet att växtlighet som går över tomtgränsen skall trimmas. Tycker du ska vara tacksam att grannen hanterat det åt dig sen kan du tycka vad du vill om det.
En växtlighet sker inte över en dag. Det
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En grafisk förklaring av vad vi diskuterar:

[bild]
Men det är väl också så att OM det man vill kapa påverkar växtlighetens möjlighet att överleva så är man skyldig att ge berörd part en möjlighet att åtgärda det själv. Jag diskuterar inte nu just detta fallet utan mer generellt.

T ex rötter som växtligheten är beroende av för att överleva.
 
Grannen har rätt att kapa den del av trädet som sträcker sig in på dennes tomt.
Sätt ett träd längre in på din tomt isåfall, annars lär det växa upp lite efter några år och sedan kommer din granne med tigersågen igen 😂
 
D Dr Benz skrev:
En växtlighet sker inte över en dag. Det

Men det är väl också så att OM det man vill kapa påverkar växtlighetens möjlighet att överleva så är man skyldig att ge berörd part en möjlighet att åtgärda det själv. Jag diskuterar inte nu just detta fallet utan mer generellt.

T ex rötter som växtligheten är beroende av för att överleva.
Exakt det jag menar, att detta har ju pågått under lång tid och man har inte skött det, så varför är det grannens uppgift att informera. Låter man träd växa över under många år så är det helt rätt att kapa det utan någon dialog då man haft lång tid på att hantera det.
Synd att det alltid blir offerkoftan på ingen frågade mig osv istället för att se till att trimma det. Visst kan det bli konstigt att 40% av trädet är kapat på ena sidan men grannen har all rätt att inte vilja ha någons grenar på sin tomt.
Sen är det ju självklart synd att man inte haft en dialog speciellt den som äger trädet borde gått över för länge sedan och frågat om det är OK och anpasat sig utifrån svaret.
 
Claes Sörmland
D Dr Benz skrev:
En växtlighet sker inte över en dag. Det

Men det är väl också så att OM det man vill kapa påverkar växtlighetens möjlighet att överleva så är man skyldig att ge berörd part en möjlighet att åtgärda det själv. Jag diskuterar inte nu just detta fallet utan mer generellt.

T ex rötter som växtligheten är beroende av för att överleva.
Om nedkapning av växtligheten kan tänkas ge skada för växtlighetens ägare. Att kapa ned lite sly som hänger över gränsen faller nog inte inom detta eller att putsa på någons beskurna häck. Men kanske att såga ned ett träd av större prydnasvärde kan ju tänkas påverka fastighetens värde.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.