Jag har beställt ett IKEA metod kök som jag ska montera i min lägenhet. För köket ska en skena skruvas upp, både för över och underskåpen.

Jag undrar nu då vad jag bör använda för skruv och plugg samt hur många man skulle behöva i detta 2,5m breda rum?

Väggarna är utav betong men vet inte om det är betongväggar eller lättbetongsväggar. Lägger in bilder på hur innerväggarna i lägenheten ser ut.
 
  • Bilden visar en delvis renoverad köksvägg i en lägenhet med synliga rör, färgrester och en liten fönsteröppning. Golvet är täckt av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med synlig grå betong eller lättbetong, delar av murbruk, och en gul markering, använd i diskussion om skruvar för köksmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en innervägg i en lägenhet med synlig betongstruktur framför en stege och spis i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle kört med universal plugg för betong, tegel och hålsten av god kvalitet. Skruvat med typ träskruv 6x75mm, så många som möjligt utan att de hamnar för nära varandra. Brukar borra med lite mindre borr 5,5 om det är poröst och slå in pluggen försiktigt. Blås ur borrhålet från grus innan du slår in pluggen.
Du behöver plugg 6x70 eller liknande. Något kortare än skruven alltså.
 
En del väggar i lägenheten är ju väldigt porösa, vågar man köra med slagborr då. Eller ska man borra vanligt?
 
A Användare_38274 skrev:
En del väggar i lägenheten är ju väldigt porösa, vågar man köra med slagborr då. Eller ska man borra vanligt?
borra utan slag
 
Borra utan slag om det inte är rejält tegel eller riktig betong. Sakta men säkert.
 
Jag skulle kört dom här, 70% av väggens tjocklek. Såg ut som vanlig blåbetong, inget att plugga. Skruven kommer att dra som fan.
 
  • Lång skruv med stjärnformat huvud, lämplig för användning i blåbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen dum ide heller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.