Rickard.
M maxmsm skrev:
Då behövs det bra stöd under så säkrast måste vara att ha ett gjutjärnsrör med böj så att allt vilar på järnet.
Förstår inte riktigt vad du menar men röret ska sitta fast på lämpligt sätt men man behöver inte överdriva eller övertänka, detta är ett bra exempel (från google) som skulle fungera utmärkt men det går såklart också lika bra med avloppsklammer eller hålband och klossar bara det sitter fast.
Grått rör monterat i ett trätak med hålband, visar exempel på fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar men röret ska sitta fast på lämpligt sätt men man behöver inte överdriva eller övertänka, detta är ett bra exempel (från google) som skulle fungera utmärkt men det går såklart också lika bra med avloppsklammer eller hålband och klossar bara det sitter fast.
[bild]
Plaströret på bilden väger betydligt mindre än det rekommenderade järnröret.
Jag kommer att isolera samtliga rör med "brandmatta" där de går genom fd kattvinden.
 
Går det att dra köksfläkt genom yttervägg?
 
V Vante skrev:
Går det att dra köksfläkt genom yttervägg?
Nej, det funkar inte om man ska följa reglerna.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Stosarna man använder tillsammans med papptak är av epdm-gummi och 35⁰ är inga som helst problem.

Plåtslagaren ska väl inte lägga pappen?
Är det denna typen som du menar?

https://www.hornbach.se/p/takstos-mataki-haloten-steel-o75-90mm/6102873/

Den är ganska kort så om man använder en sådan och ett gjutjärnsrör så gäller det att röret har ett mycket bra rostskydd.
 
Rickard.
Nej den är för underlagspapp typ dessa https://www.sk-produkter.se/takstosar,

Miljön i avloppsrör är mycket värre för rost än utanför men viss det håller inte för evigt (vilket plast inte heller gör).
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Nej, det funkar inte om man ska följa reglerna.
Från Stockholms Sotare: Många undrar om det är lagligt att dra ut imkanalen i ytterväggen? Det är möjligt att göra det, och vi godkänner följande lösning: om du har en träfasad så behöver du ett brandspjäll som är monterat innan utloppet på fasaden
 
V Vante skrev:
Från Stockholms Sotare: Många undrar om det är lagligt att dra ut imkanalen i ytterväggen? Det är möjligt att göra det, och vi godkänner följande lösning: om du har en träfasad så behöver du ett brandspjäll som är monterat innan utloppet på fasaden
I den förra kommunen jag bodde så skulle kanal från köksfläkt sluta en bra bit utanför väggen för brandrisken och det ser dels inte vackert ut och jag får garanterat inte lov från kommunen för det.
 
Det med lov från kommunen är väl så där. Är det enligt gällande regler för utfart av från kökett så kan dom nog inte vägra. Sen är jag lite okunning om det behövs något från dom om detta.
 
BirgitS
M maxmsm skrev:
I den förra kommunen jag bodde så skulle kanal från köksfläkt sluta en bra bit utanför väggen för brandrisken och det ser dels inte vackert ut och jag får garanterat inte lov från kommunen för det.
Det är väl om man inte har ett brandspjäll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl om man inte har ett brandspjäll.
Vet ej, detta var för några år sedan.
 
J jonaserik skrev:
Det med lov från kommunen är väl så där. Är det enligt gällande regler för utfart av från kökett så kan dom nog inte vägra. Sen är jag lite okunning om det behövs något från dom om detta.
Man är helt rabiata angående en bevarandeplan som inte utgår från verkligheten så jag undviker att ha med byggnadsförvaltningen att göra i det längsta, vi kommer när renoveringen är färdig att flytta till annan kommun.
 
BirgitS
M maxmsm skrev:
Vet ej, detta var för några år sedan.
Brandskydd är det i slutändan sotaren som är ansvarig för att godkänna och det finns nationella regler för det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.