Hej,

Jag bor i hus byggt 1936 med murade källarväggar. Delar av källaren har varit inredd som gillestuga sedan gud vet när. Jag har precis rivit bort golv och väggar i ett av rummet, och nu behöver väggarna bakom snyggas till. Jag har nedanstående funderingar som jag hoppas att någon törs besvara.

Som ses på bilderna nedan sitter det flera generationer puts på väggarna. Det yttersta cementgråa lagret var till stora delar löst bakom väggarna, och det mesta av det som satt kvar kunde jag knacka loss ganska lätt. Det släppte i stora sjok när jag grävde lite med mejseln. Kan det vara så att detta är ett cementbruk som varit olämpligt att sätta på bakomliggande, mjukare, bruk, och att det är därför det släpper nu och drar med sig delar av putsen bakom?

Vad är lämpligt att putsa väggen med nu? Hydrauliskt kalkbruk? Huset är dränerat, men en viss risk för fuktbelastning kan man säkert räkna med. Eller kan det funka med något C-bruk?

Hur gör man med de lite djupare hålen som finns i väggen? När jag läser om olika bruk anges en skikttjocklek som inte ska överskridas, men några av hålen är betydligt djupare. Även om man lägger på i omgångar blir det ganska drygt om man ska hålla sig till ex 3-6 mm, som för detta bruk: https://www.bauhaus.se/hydrauliskt-kalkbruk-cs-ii.
 
  • En skadad vägg med spruckna och avflagade betongytor nära ett fönster. Slitage och erosion synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med slitet väggparti, skadat puts, färgat glasfönster och synlig isolering. Behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med avflagad puts vid hörn, exponerad betong, slitage, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattna med kvast sedan rödgrund sedan c bruk och eftervattna så kommer det hålla fint sannolikt, dock så får man sleva ett par gånger men blir kanon.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Vattna med kvast sedan rödgrund sedan c bruk och eftervattna så kommer det hålla fint sannolikt, dock så får man sleva ett par gånger men blir kanon.
Någon särskild sorts C-bruk? Det finns ju en del att välja på där.
 
B basseman skrev:
Finns bra instruktioner bland annat från Finja vilket bruk som kan användas [länk]
Tack!
Är fortfarande lite osäker dock. Puts- & murbruk C låter bra, men jag ser inget om vilka fuktegenskaper den har. Kan jag känna mig säker på att den kommer att fungera i en fuktbelastad miljö? Och hur gör jag med de djupare hålen i väggen. Behöver jag laga dem med något annat, innan jag putsar, eller tycker jag dem fulla med puts i samband med putsningen?
 
Mindre hål hade jag lagat med cementbruk/eller lagningsbruk. Slamma eller prima innan du lagar.
 
AJ82 AJ82 skrev:
Hej,

Jag bor i hus byggt 1936 med murade källarväggar. Delar av källaren har varit inredd som gillestuga sedan gud vet när. Jag har precis rivit bort golv och väggar i ett av rummet, och nu behöver väggarna bakom snyggas till. Jag har nedanstående funderingar som jag hoppas att någon törs besvara.

Som ses på bilderna nedan sitter det flera generationer puts på väggarna. Det yttersta cementgråa lagret var till stora delar löst bakom väggarna, och det mesta av det som satt kvar kunde jag knacka loss ganska lätt. Det släppte i stora sjok när jag grävde lite med mejseln. Kan det vara så att detta är ett cementbruk som varit olämpligt att sätta på bakomliggande, mjukare, bruk, och att det är därför det släpper nu och drar med sig delar av putsen bakom?

Vad är lämpligt att putsa väggen med nu? Hydrauliskt kalkbruk? Huset är dränerat, men en viss risk för fuktbelastning kan man säkert räkna med. Eller kan det funka med något C-bruk?

Hur gör man med de lite djupare hålen som finns i väggen? När jag läser om olika bruk anges en skikttjocklek som inte ska överskridas, men några av hålen är betydligt djupare. Även om man lägger på i omgångar blir det ganska drygt om man ska hålla sig till ex 3-6 mm, som för detta bruk: [länk].
Hej,

Vi har liknande förutsättningar, får man fråga vad ni använde till eran källare till slut?

//MVH GS
 
G gunsven skrev:
Hej,

Vi har liknande förutsättningar, får man fråga vad ni använde till eran källare till slut?

//MVH GS
Säck med StoLevell Cote F mineralisk grundputs på 25 kg står i byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här. Sitter fint än så länge.
 
  • Gilla
gunsven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.