Hallå!

Jag isolerar en verkstad som byggdes av förra ägaren. Rättare sagt så är det bara stommen med panel. Nu håller jag på att isolera den men en hel del el är redan dragen. Den är dragen lite hur som hellst egentligen. Mycket går där yttersta 45-isoleringen skall gå (jag tänkte köra 45+145+45 och dra tilläggselen i innersta 45'an med diffspärren innanför den).

Vad skulle ni gjort? Riva bort det som finns. Det rör sig om kanske en 5 uttag + ca 5 lamparmaturer och dra om alltihopa i innersta 45'an, eller skulle ni bara isolera på och dra den extra el jag tänkt mig i innersta 45'an? Behåller jag befintlig el kommer det ju bli en hel del hål i diffspärren.

Har fått lite olika förslag och skulle gärna höra vad ni tycker.
 
tjenare
bara väck me de gamla o dit me nytt
 
Hehe, tack för ditt svar (och stöd). Kör nog på det. Blir väldigt trassligt annars som jag förstår.
 
El_-micke skrev:
tjenare
bara väck me de gamla o dit me nytt
Håller med. Mycket bättre att dra allt helt nytt och samtidigt dela upp det på separate grupper i centralen.
 
Skulle också riva och bygga nytt.

Dels därför att jag vill ha ordning och reda och ett elsystem byggt och draget på ett enhetligt vis. Dessutom vet du hur det är gjort och kopplat om du bygger nytt
 
Jo, det är sant. Det skulle kännas skönt. Dessutom var det draget flexslang, så då väljer jag nog vp-rör istället. Känns dock lite dumt. Elen är inte gammal, men det känns bra att få det 'enhetligt' som sagt. Sedan flytta elcentralen till en liten skrubb under trappan istället för att ha den rakt framför entren. Hoppas att det inte blir för kostsamt.
 
Du kan ju ta rätt på dosor,uttag och centralen. Tråden blir väl lite svårare om du drar om men tråd är inte så där fasligt dyr. Kolla på tex elbutik.se för priser.

Billigaste VP rören jag har sett är byggmax. 8 kr för 3 meter men det är ingen vidare kvalitet på dem. Jobbiga att böja
 
Ok! Tack för all hjälp och alla tips! Alla hjälpsamma som vanligt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.