Problemet gäller en putsad vägg inomhus i bebodd källarvåning där färgen lossnar (pga mögelsanering för ett tag sen som bildade saltkristaller på väggen och som borde avlägsnats innan målning, vilket vi inte visste). Fuktproblemet är åtgärdat och fuktmätningar visar ingen förhöjd fukt i väggen.

Vi borde alltså få bort yttersta skiktet målfärg (silikat) på ett par väggar på en väldigt ojämn yta. Har försökt få proffshjälp men varken målarfirmor eller byggfirmor är intresserade, så får väl försöka själv, men har ingen aning hur jag ska gå till väga. Har tittat på slipborstar som kan fästas på borr (antagligen det billigaste alternativet) men vet inte vilket material som skulle vara bäst. I ena väggen finns också två fönstergluggar som är ganska svåråtkomliga, så det vore i och för sig inte helt fel med nåt som man kan nå längre med, men alla väggslipar jag hittat verkar vara ämnade för platt underlag. -Eller kan det finnas nåt annat sätt att få bort silikatfärg, tex att tvätta med något lösningsmedel? (Skulle i så fall föredra det, det är svårt att utrymma rummet helt och slipning dammar antagligen rejält.)

Laddar upp bild för att visa strukturen (på vissa ställen är det stora bitar som lossnar, på andra mer som på bilden, som ett lager mjöl som lagt sig på väggen).

Väldigt tacksam för input!
 
  • Närbild på en ojämn, vitmålad yta med fläckvis löst sittande färg och en struktur som liknar ett lager mjöl på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Hammare eller bila, blir lite dammigt.
Men går nog fortare än att slipa, och bättre.
Och går fort att dra på väggen med ny puts sen,
om man ska uppnå det ni har idag.
Såg att datumet var lite gammalt, så ni kanske löst det redan.
 
N neo11 skrev:
Hammare eller bila, blir lite dammigt.
Men går nog fortare än att slipa, och bättre.
Och går fort att dra på väggen med ny puts sen,
om man ska uppnå det ni har idag.
Såg att datumet var lite gammalt, så ni kanske löst det redan.
Tack för svar! Jag har skrapat loss det som lossnat relativt lätt, och sen målat på med vattenglas enligt råd från färgleverantör. Idealiskt sett ska vattenglaset tränga in genom färglagren och binda färgen, men jag har bara fixat ett lager ännu (borde bli tre eller fyra lager i olika utspädningar). Det är betydligt bättre, men det visar sig nog först med tiden om det verkligen funkar, så jag tänker vänta ett tag med att måla. -Om inte så är det bra att ha ett annat tips att falla tillbaka på!
 
N
Ok.
Vilken tillverkare föreslår det och vilken tillverkare är det på silikaten på väggen?
Om du då bevarat färg, istället för att ta bort den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.