I samband med renovering och tillbyggnad av köket lägger vi in vattenburen golvvärme. Funderar på att värma andra våningen genom att föra in rörslingor i de helt tomma facken mellan innertaket på första våningen och plankgolvet på andra våningen. Finns det någon som har erfarenheter av detta? Lämpliga rör mm?
 
Tack för tipset, men det går inte att öppna golvet på något rimligt sätt så jag funderar på är en betydligt råare lösning: Tag bort en eller två golvbrädor och skjut in en rörslinga mellan innertaket och golvet. Slingan värmer sedan luften i utrymmet som i sin tur värme golvet ovanför (och innertaket nedanför). Att det inte blir lika bra om "riktig" golvvärme är ju helt klart, men frågan är om jag är helt ute och cyklar med den här idéen?
 
ju glesare rören hamnar & ju jängre från ytbeläggningen de hamnar. desto varmave vaen krövs i slangen.

vad har du för upvärmning? åter som bara en pellets eller ved anlggning skule klara en sån lösning
 
Det kommer nog att bli CTC elpanna och luft/vattenpump, så speciellt varmt vatten blir det inte. Räknar dock inte att det kommer att behövas så speciellt mycket effekt, det är redan hyfsat varmt med den värme som avges av skorstensstocken (braskamin på 1:a vån) och den som kommer upp genom trappen. Dessutom så finns det direktverkande elradiatorer. Jag är bara ute efter något som eventuellt skulle kunna göras billigt och enkelt eftersom jag har tillgång till det tomma facken mellan golv och tak. Typ trycka in någon billig, men bra(!), slang och ansluta till det övriga planerade golvvärmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.