Hej jag behöver limma / laga ett hål i en spånskiva vägg där utrymmet år mycket litet (får inte in handen) och där jag behöver stabilisera upp lite med någon produkt som är hård när det torkat.

Finns det skum eller något lim som man kan köra på limpistol eller skumspruta som blir hårt och stabilt som trä när det torkat?

Tack
 
Redigerat av moderator:
L
Hur hårt är hårt? Fogskum när det stelnat blir tämligen hårt.
 
hård som plast eller trä behöver jag
 
P preben89 skrev:
hård som plast eller trä behöver jag
Får man fråga varför?
 
Ska du fylla hela utrymnet eller ska du laga hålet i skivan?
 
man kan tänka sig att såga ut en bit spån/gipsskiva lika stor som hålet, skruva en kort träbit större än hålet på gipsskivan, fylla hålet med fogskum (inte överfylla, utan så att det kan expandera "bakåt") och sen peta dit gipset och skruva fast träbiten så nya skivan är flush med den gamla. När skummet härdat så tar du bort träbiten, skrapar bort fogsukm och spacklar väggen. Bra lösning är det inte, men är det enda sättet att komma åt att laga så bör det kunna funka...
 
Ska man laga hålet är det nästan enklare att såga upp det, lägga bitar av trä bakom och sedan fälla in en bit spånskiva. En hålsåg gör t ex både hålet runt och sågar ut en lagringsbit. Ett fyrkantigt hål funkar också.
Behöver det förstärkas ytterligare behöver man nog se vad det är och veta varför. Finns det något att skruva I bakom håligheter kan man t ex lägga en bit trä i håligheter och dra en skruv rakt igenom. Finns det inget att skruva i funkar kanske montagelim. Osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.