Vid strömavbrott återgår elementen till en grundinställning som brukar vara 20 grader
 
T tyomka skrev:
Tittar jag på de moderna element och deras tillhörande inställningar så blir jag lite panikslagen. Dessutom många skriver att vid strömavbrott nollställs inställningar. Ett utrymme jag kommer besöka kanske en gång per månad.

Det lutar faktiskt åt en vanlig byggfläkt med två vred. Mer en så behöver jag ej för ett garageutrymme.
Jag har hört talas om att det finns element som är så idiotiskt konstruerade att de tappar inställningen vid strömavbrott. Men det borde inte vara omöjligt att välja bort dessa. En byggfläkt har ofta en ganska primitiv mekanisk termostat. Det kan bli lite effektivare att välja ett element med elektronisk termostat.

Jag har ett 400V element från Gnosjö klimatprodukter som fungerat utmärkt i runt 15 år. Det brukar inte vara så kinkigt vilket element man väljer bara termostaten är rätt. Men jag har haft lite dålig erfarenhet av element av fabrikatet Tego.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jepp för mig har detta fungerat väldigt dåligt. Bimetal termostater har jag svårt för.
Och även om man hittar rätt en gång så vill man ju kunna öka på vissa gånger och då lätt hitta tbx. För även med en egen märkning har jag inte lyckats med.
Har ett flertal gånger försökt hamna där jag vill utan att lyckas. Jag får nog köpa en lös digital termostat gärna med lång givare och byta ut det vredet som sitter på dessa. Gillar att fläkten går och flyttar runt luften. Och på köpet slipper man en radiator som tar upp vägyta i garaget.
En enkel lösning är ju att styra fläkten via exvis denna jag länkar till.

https://www.willabgarden.se/produkt...RUllKhk7N-hkAku2gt7jQyE1bu3UauUVs1NPPPuRCQWoA
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
M mortirolo skrev:
En enkel lösning är ju att styra fläkten via exvis denna jag länkar till.

[länk]
Jepp. Nackdelen är ju då att fläkten även den stannar vid "rätt" temp. Detta är en av sakerna jag gillar med inbyggd. Fläkten kan flytta runt luften utan att ge en massa värme. Man slipper stillastående luft de tider värmen inte behövs.
 
På min temper fortsätter fläkten att snurra oavsett om termostaten är till eller från, termostaten styr alltså bara kontaktorn som i sin tur bara styr värmen.
 
E elmont skrev:
På min temper fortsätter fläkten att snurra oavsett om termostaten är till eller från, termostaten styr alltså bara kontaktorn som i sin tur bara styr värmen.
Om du klickar på länken som mortirolo la in så är det en lös termostat som är tänkt att sätta på sladden innan värmaren. Och då stängs självklart fläkten av samtidigt som värmen.
Men nu har jag tyvär förstört TS tråd helt med följdfrågan om värmefläktar.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Om du klickar på länken som mortirolo la in så är det en lös termostat som är tänkt att sätta på sladden innan värmaren. Och då stängs självklart fläkten av samtidigt som värmen.
Men nu har jag tyvär förstört TS tråd helt med följdfrågan om värmefläktar.
Frågor jag haft är besvarade så jag är mer än nöjd.
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.