Någon som har ett hörnbadkar i ett älvsbyhus, räcker varmvattnet till att fylla det och duscha efter badet?
 
Är helt oinsatt, vad är en acktank? Vad kostar en acktank? Blir det mycket dyrare med en varmvattenberedare?
 
Snälla förklara för mig varför det inte skulle räcka med varmvatten, är det begränsad mängd eller vad??? :surprised: :surprised:
 
En lätt ekvation. 170 liter 55-60 gradigt vatten ger i runda slängar 250-280 l varmvatten i behaglig temperatur. Det är inte ovanligt att ett hörnbadkar rymmer 350 liter vatten, minus din kroppstorlek säg 75 kg, vilket ger ett varmvattenbehov uppåt 275 l. Med andra ord, man kan precis fylla badkaret, men sedan får man vackert vänta en stund med att duscha tills pannan har värmt upp vattnet igen.

Har själv funderat på hur långt en panna av typ Nibe eller IVT räcker när det gäller varmvatten. Man kanske borde skaffa en ack tank eller en extra varmvattenberedare som en del tidigare författare föreslår.
 
Enligt besiktningsmannen (har inte studerat det så noga) så ska det finnas en knapp på värmepumpen för snabbuppvärmning av vatten, vet inte hur mycket snabbare det går då, men, men... :surprised:

Gammelmormor
 
jo det finns det...och då går det undan, då kan hela släkten va här duscha ;)
 
Det låter ju lovande. Då kanske man inte behöver skaffa en extra beredare direkt. 9 kW lär ju räcka för att varma vatten med.
 
Vi satte in Metros varmvattenberedare, 60 l och har ett hörnbadkar som rymmer...270 l. Jag skulle inte tro att du klarar dig på befintligt, kanske precis men sén är nog varmvattnet slut för dagen är jag rädd.

Vill du läsa mer om varmvattenberedare så gå ut på www.energi.konsumentverket.se

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.