@
L Luki5 skrev:
Tja!
I sann byggahusanda ska jag ge mig på ett GDS ftx-bygge. Har köpt en ritning och inhandlat ett systemair vsr 500. Nu är nästa steg att få upp denna bjässe på vinden. Har läst att en del öppnat upp sina aggregat och tagit ur en del för att minska vikten. Finns det någon som gjort något liknande med ett VSR 500 eller någon som har tips på hur man lättast får upp det? 77kg är ju inget man drar upp bara sådär :)
Välj ett Heru aggregat 😉 det är konstruerat för att du enkelt ska kunna demontera fläktar, eftervärmare och rotor. När de är demonterade väger "lådan" i det närmaste inget. Super smidigt!
 
@ @ndreas skrev:
Välj ett Heru aggregat 😉 det är konstruerat för att du enkelt ska kunna demontera fläktar, eftervärmare och rotor. När de är demonterade väger "lådan" i det närmaste inget. Super smidigt!
Får försöka komma ihåg det till nästa gång jag behöver ett aggregat, för sent nu :(
 
AllramEest
Kontakterna till fläktar, vvx och eftervärmare har jag för mig går att förväxla, så märk dem innan du drar isär dem.
 
L Luki5 skrev:
Får försöka komma ihåg det till nästa gång jag behöver ett aggregat, för sent nu :(
Inga problem med demontering i ditt aggregat heller. Känns rätt standard
 
  • Gilla
Luki5
  • Laddar…
AllramEest AllramEest skrev:
Kontakterna till fläktar, vvx och eftervärmare har jag för mig går att förväxla, så märk dem innan du drar isär dem.
Tack för tips, ska göra!
 
AllramEest
@ @ndreas skrev:
Välj ett Heru aggregat 😉 det är konstruerat för att du enkelt ska kunna demontera fläktar, eftervärmare och rotor. När de är demonterade väger "lådan" i det närmaste inget. Super smidigt!
Jag hade ett mindre Heru i förra huset. Supernöjd. Men nuvarande kåk är för stor för ett Heru som ryms genom vindsluckan. Därav VSR500. Men det har funkat lika bra för mig.
 
Vi har ett sådant aggregat på vinden. Tyvärr inga bilder från själva lyftet upp. Men vi var två som hjälptes åt. Ett spännband runt aggregatet som jag lyfte i uppifrån vinden. Person 2 styrde och sköt på underifrån. Vi använde en liten plattform som vi hade lyft upp den på först. Därifrån nådde han ända upp på vinden i själva lyftet.
Smidigare än förväntat med själva lyftet upp. Besvärligare att bära bort det till andra sidan huset uppe på vinden sedan.
 
A Anderscurl skrev:
Vi har ett sådant aggregat på vinden. Tyvärr inga bilder från själva lyftet upp. Men vi var två som hjälptes åt. Ett spännband runt aggregatet som jag lyfte i uppifrån vinden. Person 2 styrde och sköt på underifrån. Vi använde en liten plattform som vi hade lyft upp den på först. Därifrån nådde han ända upp på vinden i själva lyftet.
Smidigare än förväntat med själva lyftet upp. Besvärligare att bära bort det till andra sidan huset uppe på vinden sedan.
Står inför samma. Lyftet upp är bara första steget sen ska jag 13 meter till 😅
 
Det där fixar ni. Tur att man inte behöver bära hela vägen i ett svep sedan. Lyftet upp var svårare att pausa. Men med plattformen kom vi halvvägs upp och kunde i lugn och ro säkra upp så man inte riskerar att tappa aggregatet när det är halvvägs genom vindsluckan.
 
  • Gilla
Luki5
  • Laddar…
Vad är måttet på ett vanlig ftx aggregat? Samt vad väger den?
Kommer behöva installera vi med, undrar om den går igenom en vanlig vindslucka som är ca 60x1100?
 
Jag drog upp min FTX genom en 60tals innomhus taklucka till kallvinden mha rep, block o talja.
10st trissor och sen fick dra en j* massa rep men det fick hyfsat smidigt.

Ju fler trissor ju mindre kraft behöver man använda vilket kan vara bra om man behöver hålla FTX:n för att justera så den kommer igenom hålet.
Nackdel, det går en riktigt löjlig mängd rep.
 
  • Gilla
Luki5 och 1 till
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Vad är måttet på ett vanlig ftx aggregat? Samt vad väger den?
Kommer behöva installera vi med, undrar om den går igenom en vanlig vindslucka som är ca 60x1100?
Beror på vilket aggregat ni behöver. Det jag har ska man kunna få upp ståendes hos mig. Har mindre lucka än er!
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.