A AndersS skrev:
Utgå inte från att det blir röjt som ni önskar utan planera er tomt utifrån hur ni vill ha det!
Finns många trådar där det skrivs "får grannen göra så" och kan även vara kommunen.😉
Så när vi tog ned en stor björk som var till risk för oss och två grannar, så planterades ett nytt träd på plats vi tyckte var bättre, ett tulpanträd.
Bra poäng! 😂 De har gjort ett toppenjobb överallt i byn men klart att det kan skita sig ändå. Tulpanträd verkar förövrigt vara ett väldigt trevligt val. 👌
 
Vi har lite liknande sits med ett antal stora tallar på södra delen av gräsmattan.
En av dem är nog tom större än dina.

Vi har nu bott i huset i 6 år och inställningen till tallarna brukar variera med säsong enligt följande:
Vinter - wow, de är verkligen så vackra när snön ligger på grenarna.
Vår - jävla tallar som tar all sol, nu ska motorsågen fram
Sommar - åh så underbar skugga dessa underbara tallar ger
Höst - men det var väl ett jävla helvete vad de ska barra, har inte dessa skittallar fattat att barrträd inte ska fälla sina barr!?

Såå...
De kommer antagligen stå tills den största ger upp och sen tar vi allihop.
 
  • Gilla
  • Haha
Lengan och 6 till
  • Laddar…
Miss_Winter Miss_Winter skrev:
Den skymmer solen många timmar även sommartid tyvärr, vilket är anledningen att vi ville bo i huset under ett helt år för att kunna göra en rättvist bedömning av trädets vara eller icke vara. Du har så rätt i att vi aldrig kommer kunna få ett sånt träd igen, den uppskattades till runt 150 år och är en bit över två meter i omkrets. Snacka om respektingivande!

Vi bor i ett skogsnära område med många stora, fina gamla träd bakom allas trädgårdar så jag håller helt med om att naturmarken är det som är charmen. Jag tar med mig dina tankar, tack!
Skugga kommer i framtiden vara lyxvara med tanke på de allt varmare och soligare perioderna. Håll kvar den ståtliga furan, ni kan aldrig själv fixa skuggan ni kommer behöva om ni fäller den och solen får gassa fritt på taket. Stå på dig! 😊
 
  • Gilla
bosonspace och 3 till
  • Laddar…
Tycker om inlägget 17 och känner igen mej :) Vi har många gamla tallar runt om sommarhuset och deras skugga är guld värd. Behövs inga solskydd typ parasol solskärm markiser och annat köpt som kanske blåser i väg när det blåser och tar plats vid förvaring. Ett träd ger en vandrande skugga som vi uppskattar. Man hittar alltid en skuggig plats att sitta på. Inget roligt att äta lunch ute i ett stekande sol.

Har ni verkligen så liten tomt så ni har ingen solbelyst plats att vara på eller odla på ? Jag skulle behålla tallarna som dom är. En tal tappar grenar själv när den ska anpassa och balansera sin krona efter platsen och näringstillgången. Dina ser välmående ut så låt dom vara några år till. Ett år är för lite eftersom du har inte hittat något positivt med dom än :)
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Jag är av den typ att inga träd närmare än 40m till ett hus... kan gissa när det blåser rätt så är alla hängrannor och stuprör full med barr... och sen när man har robotgrässklippare så blir betten snabbt ovassa av alla kottar samt om rötterna kommer över marknivån

men inget säger man måst ta bort 100% av trädet man kan alltid spar stubben x cm hög göra avställnings yta dekorativt julpynt m.m
 
H
Tall är ju ett träd som är tråkigt att ha.
Kottar och barr överallt.
Jag tog ned mina för att slippa det och sen satte andra träd
 
Jag har tagit ner många träd på mina olika tomter, jag har alltid fått känslan "så skönt att bli av med dom" aldrig ångrat mig. Plantera ett fruktträd istället om det känns för tomt när tallarna är borta
 
P Plutus skrev:
Plantera ett fruktträd istället om det känns för tomt när tallarna är borta
Jo, men de behöver man underhålla. Kanske är kul i 15-20 år men sedan är det hundratals kilo frukt man måste bli av med varje år och man har tröttnat på att plocka fallfrukt i 3 månader om året.

Men jag skulle säga som så att om ni är en hel familj som faktiskt sköter tomten. Eller någon som får tid att sköta tomten och den andra fixar inomhus... Så orkar man med att ha träd. Jag är mer inne på att kapa mina träd så gräsklipparen kan gå i fred och jag har tid att städa inomhus.
 
N
Friska träd skall man vara rädd om är min åsikt.
De fyller en viktig funktion inte bara för oss människor utan även för t.ex. insekter och fåglar.
Jag bor iofs på landsbygden men har många olika sorters träd på min tomt (ask, ek, lönn, asp, björk, körsbär, päron och äpple. Jordmånen passar tyvärr inte tall).
Skulle inte vilja bli av med något av dem.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Såå...
De kommer antagligen stå tills den största ger upp och sen tar vi allihop.
En tall kan bli flera hundra år gammal, den äldsta tallen i Sverige är 800 år nånting.
 
L L A Axelsson skrev:
En tall kan bli flera hundra år gammal, den äldsta tallen i Sverige är 800 år nånting.
Japp, vår stora tall har "folk som kan" gissat på är nånstans mellan 150 & 200 år. Men den mår inte längre helt bra och samma folk gissar på att den har 10-15 år kvar att leva.
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Ta ner så kan ni plantera och köra robotgräsklippare. Kottar tallbarr bara till besvär.
 
När vi köpte vårt hus stod det tre stora tallar i s-v hörnet och trängdes med en ek som inte kunnat växa som den ville och en jättefin gran som inte lyckats få en topp. Tomten är på 600 m2, etablerad sent 60-tal, och hade åtta stora träd samlade i väst! Södra grannens tomt (likadan fastighet och tomt) hade sju enorma tallar.

Det var mörkt på båda tomterna...utom på marken, där var det ljust av alla gamla tallbarr. Tallbarr som spred sig överallt, till och med in i huset, och som täckte taken och satte igen hängrännor och stuprör.

Vi tog ned alla stora träd utom granen, som nu börjar få en jättefin topp, och upplevde en stor skillnad i hur mycket ljusare och luftigare tomten kändes. Även grannar, speciellt de åt norr, uttryckte en stor ljusning.

Huset åt söder såldes och de nya ägarna tog ned alla deras tallar och plötsligt fick vi sol hela dagen och inga nya barr/kottar spreds över våra tomter.

Vi har inte ångrat nedtagningen av träden en sekund. Jag har personligen aldrig tyckt om tallar. De skräpar ned, de knäcks vid hård vind med stor risk för skador från fallande grenar och de är bara pinnar med toppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.