Nybliven ägare till ett hus byggt 1978. 1,5-planhushållning med motbyggt dubbelgarage i ett plan. Trähus. Platt tak på garaget, brant sadeltak på bostaden.
Funderar på att tilläggsisolera några av garageväggarna på insidan i samband med att jag gör iordning för att få bättre verktygsförvaring (ska ändå sätta nya osb på väggarna). Garaget har trästomme av 145-regelverk. Invändig gips med diffspärr direkt innanför gipsen på insidan. Tänkte regla på 45x45 på insidan, isolera och sätta osb-skiva på det.

Finns det risker med det, tror ni? Ex daggpunkt för långt in i väggen?

Garaget har nog oftast tidigare varit uppvärmt till cirka 10 grader. Jag vill nog på sikt hålla en lite högre temperatur för att det ska vara behagligt även på vintern. Norra Norrlands inland, vinter från oktober till april🙂.

Önskar alla typer av input🙂.
 
Tomture61
Husbyggaren__22 Husbyggaren__22 skrev:
Nybliven ägare till ett hus byggt 1978. 1,5-planhushållning med motbyggt dubbelgarage i ett plan. Trähus. Platt tak på garaget, brant sadeltak på bostaden.
Funderar på att tilläggsisolera några av garageväggarna på insidan i samband med att jag gör iordning för att få bättre verktygsförvaring (ska ändå sätta nya osb på väggarna). Garaget har trästomme av 145-regelverk. Invändig gips med diffspärr direkt innanför gipsen på insidan. Tänkte regla på 45x45 på insidan, isolera och sätta osb-skiva på det.

Finns det risker med det, tror ni? Ex daggpunkt för långt in i väggen?

Garaget har nog oftast tidigare varit uppvärmt till cirka 10 grader. Jag vill nog på sikt hålla en lite högre temperatur för att det ska vara behagligt även på vintern. Norra Norrlands inland, vinter från oktober till april🙂.

Önskar alla typer av input🙂.
1/3 del in i väggen sett från insidan är vad som max är lämpligt att ha en diffspärr .
Att ha isolering i 2 olika lager är att föredra dock isolerar ej gips .
Har själv 145 mm isolering + diffspärr + 45 mm isolering med OSB och gips .
Håller 18-20 gr i garaget över vintern med en LLVP + avfuktare .
 
Vårt garage är från 1970+ och konstigt nog så sitter diffspärr i väggarna innanför gipset. Jag trodde att den metoden började man senare på 80-tslet.

Är du säker att det inte redan sitter diffspärr i ditt fall. Annars blir det ju katastrof om du tilläggsisolerat och sättet ytterligare ett lager diffspärr.

Ska du tilläggsisolera genom att behålla gamla gipslager dvs ytskikt. I sådan fall skulle jag vara lite orolig för denna lösning.

Ska du tilläggsisolera på insidan så skulle jag rekommendera att riva skivmaterial fram till stommen. Därefter kan du slänga på 45mm reglar med isolering, diffspärr och osb/gips. Därefter kan du sova gott om nätterna.
 
T tyomka skrev:
Vårt garage är från 1970+ och konstigt nog så sitter diffspärr i väggarna innanför gipset. Jag trodde att den metoden började man senare på 80-tslet.

Är du säker att det inte redan sitter diffspärr i ditt fall. Annars blir det ju katastrof om du tilläggsisolerat och sättet ytterligare ett lager diffspärr.

Ska du tilläggsisolera genom att behålla gamla gipslager dvs ytskikt. I sådan fall skulle jag vara lite orolig för denna lösning.

Ska du tilläggsisolera på insidan så skulle jag rekommendera att riva skivmaterial fram till stommen. Därefter kan du slänga på 45mm reglar med isolering, diffspärr och osb/gips. Därefter kan du sova gott om nätterna.
Hej!

Huset byggt -78. 145-stomme med först diffspärr och sen gips mot insidan.
Jag vill ha kvar gamla gipsen och sen regla på med 45 mm, isolera och sätta en gips till. Ingen ny diffspärr.
 
Husbyggaren__22 Husbyggaren__22 skrev:
Hej!

Huset byggt -78. 145-stomme med först diffspärr och sen gips mot insidan.
Jag vill ha kvar gamla gipsen och sen regla på med 45 mm, isolera och sätta en gips till. Ingen ny diffspärr.
Okey, nu förstår jag.
Spontant känns att just gamla gipslagret du vill behålla kommer att eventuellt kunna hamna i ett visst riskzon vid eventuellt daggpunkt.

Jag minns att jsg gjorde beräkningar i plugget av liknande karaktär där man kunde komma fram till om det finns risk med konstruktionen eller ej beroende på olika scenarion.

Just nu klarar jag inte av att göra sådana beräkningar utan någon hjälpmedel men jag vet att folk som jobbar med liknande fall vid projektering av nya hus kan ha olika datorprogram som spottar fram en grön bock eller rött kryss beroende på vad du matar in för värden för olika material.

Kanske värt att vända sig till någon sådan företag om du vill vara heltsäker.

Men just min magkänslan spottar fram en rött kryss för just gipslagret.
Hade det varit osb eller annat träbaserat skivmaterial så hade det nog funkat bättre just för att trä klarar lite bätte buffring av fukt. Dvs om träfiberskivor utsätts för kortvarig fukt så står de emot påväxten bättre än gips. Minsta kortvarig fukt i gips så blir det mögel direkt.
 
Kollade
T tyomka skrev:
Okey, nu förstår jag.
Spontant känns att just gamla gipslagret du vill behålla kommer att eventuellt kunna hamna i ett visst riskzon vid eventuellt daggpunkt.

Jag minns att jsg gjorde beräkningar i plugget av liknande karaktär där man kunde komma fram till om det finns risk med konstruktionen eller ej beroende på olika scenarion.

Just nu klarar jag inte av att göra sådana beräkningar utan någon hjälpmedel men jag vet att folk som jobbar med liknande fall vid projektering av nya hus kan ha olika datorprogram som spottar fram en grön bock eller rött kryss beroende på vad du matar in för värden för olika material.

Kanske värt att vända sig till någon sådan företag om du vill vara heltsäker.

Men just min magkänslan spottar fram en rött kryss för just gipslagret.
Hade det varit osb eller annat träbaserat skivmaterial så hade det nog funkat bättre just för att trä klarar lite bätte buffring av fukt. Dvs om träfiberskivor utsätts för kortvarig fukt så står de emot påväxten bättre än gips. Minsta kortvarig fukt i gips så blir det mögel direkt.
Kollade mer noga nu och väggarna verkar ha 170 isolering och inte 145 (dåligt ögonmått+jag blev "lurad" av en plåt i garage öppningen🙂). Väggarna har 13 gips och är målade med någon blank väggfärg.

Ja, kanske skulle jag ta bort gipsen? Tar ju inte så lång tid. Tråkiga är nog att diffspärr en blir ganska skadad.
 
Den diffusionsspärr du har i väggen är mest troligt bara skräp. Den tidens plast var ej åldersbeständig.
Riv bort gips och plast och börja om så kan du sova gott
 
170 mm isolering är väl inte så dåligt?
Du kanske inte behöver mer isolering?
I så fall kan du ju kanske klä väggarna med ytterligare ett lager gips om du vill ha ny gips.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
170 mm är bra.
Vad har du för isolering i taket och vad är skicket på porten?
 
R roke skrev:
170 mm isolering är väl inte så dåligt?
Du kanske inte behöver mer isolering?
I så fall kan du ju kanske klä väggarna med ytterligare ett lager gips om du vill ha ny gips.
Nä, kanske inte behövs mer.
Jag har bestämt mig för att regla upp 45 för att kunna kortla upp för att hänga skåp, verktyg, mm. Sen ska det kläs med osb.
Det jag inte bestämt mig för är om jag ska passa på att isolera med 45 eller bara bygga in 45 mm luft.
 
Husbyggaren__22 Husbyggaren__22 skrev:
Nä, kanske inte behövs mer.
Jag har bestämt mig för att regla upp 45 för att kunna kortla upp för att hänga skåp, verktyg, mm. Sen ska det kläs med osb.
Det jag inte bestämt mig för är om jag ska passa på att isolera med 45 eller bara bygga in 45 mm luft.
Tänker du sätta en 45 regel oavsett så tycker jag absolut att du ska passa på att isolera med.
Du har ju iofs en hyfsad vägg, och om du egentligen är ute efter att förstärka väggen så kan du ju skruva en plywood (12 eller 15mm) rätt på istället.
 
T TMatt skrev:
170 mm är bra.
Vad har du för isolering i taket och vad är skicket på porten?
Antagligen max 200-300 mm. Takskjutportarna är ganska nya men två portar släpper nog ut en hel del det också..
 
Utifrån det jag har forskat mej till genom åren för fixa min innervägg.
Just total isolering vs isolering har jag faktiskt aldrig hittat om men mitt antagande att total då allt sitter ihop.
Kan ha fel förstås men räknar hellre spärr för långt mot inner delen än för djupt in liksom.

Över 200mm bör man ha en spärr.
Om 170 isoleringen +13 gips + planket? på utsidan =180-200mm total nu?

Max 1/3 in av det bör spärren sitta då du kommer förbi 200.

Så skulle riva ner gips & gamla spärren med tanke på dess ålder & blir över 200mm nu. en rulle bygg plast & byggplast tejp är inte krångligt eller superdyrt. Sen på med reglar 45, isolering & täckande skivmaterial.

Sen hur man gör med dom där 20cm utvikandet i hörnet mot taket med plasten är en annan grej.
Blir lite fullt med plast flärp upptejpad, inget jag kollat så om då jag började med tak biten & plast i min kåk.

+45mm bör ge 20% mindre värmeförlust i dom väggarna.
+70 skulle ge 27% (låter inte värt det fnv vs ytan förlorad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.