Vi har lämnat in våra ritningar till arkitekt som ska "renskriva" dessa så vi kan söka bygglov. Vi ska nu sätta oss och begära offerter från olika virkesfirmor. Ar det någon som har en inköpslista? Vi ska bygga själva med hjälp av kompisar i branschen! Vi ska bygga 140 m2 i två plan. Vi bor i Stockholms trakten. Tips på bra leverantörer?TACK för hjalpen!
 
bea72 skrev:
Vi ska nu sätta oss och begära offerter från olika virkesfirmor. Ar det någon som har en inköpslista?
Det finns inga färdiga listor.
Ni måste räkna ut vilka mängder av olika komponenter som behövs till just ert hus. Detta är svårt (nästintill omöjligt) att göra innan konstruktionsritningarna är klara.
 
Jag sitter i precis samma sits som ni, arkitekten sitter faktiskt idag och Cad-ritar efter skisserna, sedan ska det in till bygglov!!

Om du vet precis vilket material du ska ha i huset och är lite byggkunnig är det bara att börja nedifrån och räkna vad som behövs. Mängden behöver ju inte vara exakt för ett offertunderlag. Gjorde faktiskt detta för vårt hus och med STOR hjälp av Internet tror jag att jag fick fram en ganska exakt budget för bygget, nästan ner på spiknivå. Sedan är det mycket som glöms ändå men det är ändå en bit på väg.

Håller nu på med ett kalkylark som ska in till byggvaruhusen där de ska få ange listpris samt mitt pris. Lite olika formler visar sedan vilka rabatter jag fått och hur mycket det slår på totalen. Då går det hyfsat lätt att jämföra olika leverantörer, hoppas jag...
 
Hemmakatten
Bygglovsritningar är ju inte konstruktionsritningar och innan man har dessa är det ju som volvo skriver helt omöjligt att beräkna material.
 
Hemmakatten skrev:
Bygglovsritningar är ju inte konstruktionsritningar och innan man har dessa är det ju som volvo skriver helt omöjligt att beräkna material.
Som jag skrev håller jag på med detta just nu. Kan inte du, Hemmakatten, beskriva vilka material eller konstruktioner som är omöjliga att beräkna innan konstruktionsritningarna är klara (Om man inte bygger ett väldigt speciellt hus förstås...)?

Man kan ju ganska enkelt uppskatta vad grund, stommar samt takkonstruktion kostar bara genom att söka på detta forum.
 
Hemmakatten
Okej, ytterpanel går säkert bra att beräkna. Takpapp och tegel, plåt eller vad man nu skall ha för takbeklädnad likaså. Men för att begära offert måste du veta hur väggen skall vara uppbyggd, dimensioner på virket, isolering, reglar. Man måste veta vilka takstolar man skall ha, råspont eller annat, isoleringstjocklek och material mm. Spik, skruv, vinkelbeslag, material till stämpor, byggställningar, innerväggar (dubbla skivor eller inte), stål- eller trä i innerväggar, fönster- och dörrfoder mm mm. Vad gäller grunder bör den dimensioneras efter huset och marken där den skall vara, även detta beräknar en konstruktör.
Utan konstruktionsritningar kommer man inte långt.
 
Hemmakatten skrev:
Okej, ytterpanel går säkert bra att beräkna. Takpapp och tegel, plåt eller vad man nu skall ha för takbeklädnad likaså. Men för att begära offert måste du veta hur väggen skall vara uppbyggd, dimensioner på virket, isolering, reglar. Man måste veta vilka takstolar man skall ha, råspont eller annat, isoleringstjocklek och material mm. Spik, skruv, vinkelbeslag, material till stämpor, byggställningar, innerväggar (dubbla skivor eller inte), stål- eller trä i innerväggar, fönster- och dörrfoder mm mm. Vad gäller grunder bör den dimensioneras efter huset och marken där den skall vara, även detta beräknar en konstruktör.
Utan konstruktionsritningar kommer man inte långt.
Håller med dig här, men det var också därför som jag betonade att OM man vet lite om hur man vill ha huset uppbyygt kan man göra en skaplig budget/offertunderlag utan konstruktionsritningar.

Som i mitt fall vet jag vilka dimensioner jag vill ha på ytter- och innerväggar, jag ska ha råspont och allt annat som jag anser vara standard i vanliga hus. Även takstolar kan man ganska enkelt utläsa vad folk har fått gett för dessa förprefabricerade. Grunden kan ganska lätt uppskattas till en högsta-nivå-kostnad.

Budgeten kommer inte att vara i detalj med sanningen överrensstämmande men det är just därför som det heter budget. Jag tror dock man kan komma ganska nära i pris på ett hus om man anstränger sig lite. Det finns ju kvm-priser på det mesta också. Observera att jag utgår från ett hus som INTE kräver en massa beräkningar på kluriga lösningar.

För att få ett underlag för offert behöver nog inte heller mängden vara detaljerad, skicka med skissen till leverantören så förstår denne ungefär vad det handlar om.
 
Ska du sedan ha materialet framkört, behöver du en massa tjocka presseningar, material att täcka med, material från rörläggare osv... Vad du kan få fram är en sak, vad leverantörerna lägger på för tillägg är en annan... men visst förstår jag frågeställningen, du vill ha ett pristak med en gång du börjar bygga...
 
Bea72 undra efter bra leverantörer, hur är det med det?
Ska man hålla sig till en huvudleverantör eller ska man vara "otrogen" och jaga priser vartefter man handlar material?
 
Hemmakatten
Lär knappast vara någon såg eller byggmarknad som lämnar offert till någon som skickar in en a-ritning och "ungefärliga" uppgifter om materialdimensioner- och åtgång. Lite naiva inlägg.
 
Mikael_L
Vill bara bifoga hur en rätt hyfsat noggrann kalkyl kan se ut.
http://707.59north.com/stugan/Materialforteckning_050201.xls

Jag har tidigare hittat till själva bygghemsidan, men jag finner den inte nu, jag lyckas inte heller komma till något riktigt vettigt geom att strippa ovanstående address.
 
Snailman
Gör först en hyfsad budget/uppskattning om vad och hur mycket material ni kan tänkas behöva. Gå sedan in på de olika byggmarknaderna i erat område och berätta vad ni har tänkt bygga. Fråga efter rabatter och spela sedan ut de olika aktörerna mot varandra. Vet bl.a en som fick 30% på all material till sitt lösvirkeshus utan större knussel. Detta förutsatt att man handlar över en förutbestämd summa. Det var på en av de större byggvaruhusen. Då slipper du åka runt och jämföra priser överallt utan behöver bara ringa in och beställa det du behöver. Sen ber du dom köra ut grejerna med lastbil så sparar du en otrolig tid jämfört med att åka omkring med släp och slita i grejer.
Titta dock bara inte på procentsatsen du får av leverantören utan det är slutpriset som är det intressanta. Vissa byggvaruhus gör så att de håller höga priser och sen istället ger kunden rabatter för att få denne att känna att han/hon gjort en bra affär. Vid närmare efterforskning kan det visa sig att konkurrenten har ett lägre pris utan att ens ge någon rabatt. Köpte en avloppskrök 50mm 15grader på woodyhandeln här i Luleå för ett tag sedan. Den kostade 46kr och jag sa att jag tyckte att det verkade dyrt så jag fick direkt 10% rabatt(4,60kr WOHOOO!!!). Veckan därpå var jag på K-rauta och hittade samma del för 19kr... Så mycket fick jag för den rabatten. I woodys fall gäller dessa höga priser inte bara rördelar utan även virke. 45x220 kostar 52kr/m jämfört med k-rautas 39,90.
 
jeppeknaster,
kan du avslöja vilket byggvaruhus och hur mkt han som fick 30 % var tvungen att köpa för?
 
Tror det var Beijer och summan har jag inte koll på. Var ska du bygga GöranKe?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.