Söker tips på hur jag kan fräsa ur en överluftspalt i befintlig dörrkarm.
Jag har 5 dörrpartier i huset med samma karm men endast två har urfräsning.

Jag har tillgång till en överhandsfräs men ingen erfarenhet av att arbeta med den.

Alternativt som golvspringa eller separat överluftdon är inga alternativ utan jag söker enbart råd för att utföra urfräsningen.

Är det ens möjligt med foder och lister monterat?

Bifogar 2 bilder på urfräst karm och 2 bilder på karm som saknar urfräsning.
 
  • Bild på en dörrkarm utan urfräsning för överluftspalt, monterad med foder och lister, del av renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm utan urfräst överluftspalt, med vit träpanel i taket och en bit av den öppna dörren synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överdel av en dörrkarm med urfräst skåra för överluftsventilation, sett i en bostadsinteriör med träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på dörrkarm utan urfräsning, med ett ljust innertak och grön vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fräste ur den övre listen och struntade i drevning upptill, helt osynligt.
10mm djupt och 800mm brett motsvarar ett 100m rör.

Knepigt att fräsa, men listerna är billiga så man kan ta tabba sig rätt många gånger utan att det drar iväg I kostnad.
Många timmar går åt...
 
Kanske inte svar på din fråga men vad är anledningen till att du vill fräsa de övriga dörrar.
Normalt så ska frästa dörrar finnas i utrymmen där det finns frånluft så som wc, badrum, kök, garderober.

I alla övriga utrymmen ska det normalt inte behövas någon utfrysning. De flesta innedörrar läcker ju mer eller mindre alltid lite luft.

Har man problem med radon, lukt eller general med ventilation så kanske det kan vara aktuellt att göra vissa åtgärder bl.s urfräsnigar i innerdörrar.

Men som ett tips till frågan kan man borra några hål genom karmen istället för att fräsa eller sätta en överluftventil i väggen.
 
Ä Äggkartong skrev:
Söker tips på hur jag kan fräsa ur en överluftspalt i befintlig dörrkarm.
Jag har 5 dörrpartier i huset med samma karm men endast två har urfräsning.

Jag har tillgång till en överhandsfräs men ingen erfarenhet av att arbeta med den.

Alternativt som golvspringa eller separat överluftdon är inga alternativ utan jag söker enbart råd för att utföra urfräsningen.

Är det ens möjligt med foder och lister monterat?

Bifogar 2 bilder på urfräst karm och 2 bilder på karm som saknar urfräsning.
En enklare variant är att ta ur dörrbladet och fräsa på den.
 
T tyomka skrev:
Kanske inte svar på din fråga men vad är anledningen till att du vill fräsa de övriga dörrar.
Normalt så ska frästa dörrar finnas i utrymmen där det finns frånluft så som wc, badrum, kök, garderober.

I alla övriga utrymmen ska det normalt inte behövas någon utfrysning. De flesta innedörrar läcker ju mer eller mindre alltid lite luft.

Har man problem med radon, lukt eller general med ventilation så kanske det kan vara aktuellt att göra vissa åtgärder bl.s urfräsnigar i innerdörrar.

Men som ett tips till frågan kan man borra några hål genom karmen istället för att fräsa eller sätta en överluftventil i väggen.
Anledning är exakt samma för ett rum med tilluft som för ett rum med frånluft. Att luften ska kunna passera utan att hindras av en tät dörr.
Det finns ingen skillnad på till- eller frånluft i den aspekten.

När du säger normalt så skulle jag snarare kalla det för vanligt.
Det finns någon oskriven regel att rum med tilluft inte kräver överluft, men att rum med frånluft gör det. Detta är felaktigt, men allmänt vedertaget i byggbranshen.
Möjligen har det att göra med att det ofta är ett högre flöde i ett badrum än i ett sovrum.
Oavsett vad vill jag ha en tillräcklig överluft i mina sovrum för att inte hindra flödet vid stängd dörr och därtill säkerställa att luften går ut på rätt ställe.

Möjligen överkurs för de flesta. Men så har också de flesta villaägare ett undermåligt ventilationssystem i sina bostäder.
 
  • Gilla
tyomka
  • Laddar…
J J Vos skrev:
En enklare variant är att ta ur dörrbladet och fräsa på den.
Jag tror inte dessa dörrblad klarar av den urfrösningen utan att fallera.
 
Om jag fattar set rätt så är det en urfräsning som på den tredje bilden du vill ha på alla dörrar. Det ser ut som ett antal centimeter djupt (sett från fräsen) som ska bort och eftersom du har foder mellan fräsen och fräsningen, blir det ännu längre.

Att fräsa ur karmen när den ligger på en arbetsbänk skulle jag våga göra och förmodligen få till det bra. Jag skulle ta fräsningen i flera steg, då det är rätt mycket som ska bort. Att göra samma sak två meter upp med fräsen horisontell och utan erfarenhet av maskinen, är en helt annan sak. Jag kanske är feg, men jag skulle inte ge mig på den manövern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.