Jag har 4st 100cm breda pax garderober. I dessa finns trådbackar o meshbackar. Köpta för typ 6 år sedan. Backarna har en del spelutrymme när de dras ut på de svajiga skenorna, och mina går ut som en orm - fram och tillbaka i sidled - inte mycket men tillräckligt för att skrapa i "gångjärns"-kanten på dörrarna.

Av min bedömning hjälper det inte att justera dörren med justeringsskruvarna i gångjärnen. Dessutom kommer glipan mellan dörrarna blir estetisk för stor!

Nu är det inte hela världen att dörrarna ha lite skrapmärken på insidan. Men ändå. Min fundering är om masonitlådorna är stabilare när de dras in/ut?

(Lånade bilder)
 
  • Trådbackar och monteringsdetaljer för 100 cm breda garderober ligger staplade mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vit garderob med två hyllor och en utdragen låda i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikeas pax verkar vara riktigt undermålig i kvalitet. Jag har satt in en hel del Ikeakök i mina dagar. Så när jag skulle göra en platsbyggd garderobsvägg så valet jag pax. Jag trodde att kvaliteten skulle vara ungefär som Ikeas kök. Men skillnaden är ju himmelsvid. Pax känns ju som dåliga kopior av riktiga garderober.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
G
Samma på både Pax och Vedum. Måste vara noga med att öppna dörrarna max.
 
Redigerat:
Och det är inte så enkelt att du skall ha andra gångjärn som öppnar dörren mer? PÅ köken har man ju andra gångjärn om man vill ha lådor. Bara en tanke.. kan vara fel.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Och det är inte så enkelt att du skall ha andra gångjärn som öppnar dörren mer? PÅ köken har man ju andra gångjärn om man vill ha lådor. Bara en tanke.. kan vara fel.
Det kan vara så att jag måste köpa dessa dyra gångjärn. Men, jag är ganska säker på att dessa gångjärn inte fanns när jag köpte garderoberna. Kanske fler stötte på problem och man tog fram detta gångjärn som "lyfter ut" dörren vid öppnande. Jag hade PAX även för 20 år sedan och även då hade jag "vanliga" gångjärn men tror inte jag hade detta problem då.
 
O Olf Oggler skrev:
Ikeas pax verkar vara riktigt undermålig i kvalitet. Jag har satt in en hel del Ikeakök i mina dagar. Så när jag skulle göra en platsbyggd garderobsvägg så valet jag pax. Jag trodde att kvaliteten skulle vara ungefär som Ikeas kök. Men skillnaden är ju himmelsvid. Pax känns ju som dåliga kopior av riktiga garderober.
G Grannens Häck skrev:
Samma på både Pax och Vedum. Måste vara noga med att öppna dörrarna max.
Då jag har antingen ett annat paxskåp eller vägg intill så kan jag inte öppna dörrarna på max - dock ska ju man kunna dra ut lådor ändå tycker jag. Det är ju inte ovanligt att man ställer två paxskåp direkt intill varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.