Hej,
Jag har nu närmast stopp i mitt köksavlopp. Det har kluckat ett tag och jag har testat att ”rensa” med diskmedel och kokande vatten. Blev bättre ett tag, men nu hjälper inte detta knep längre och vattennivån fylls upp i båda hoarna när jag spolar och rinner sedan sakta undan. Jag skulle vilja ta bort vattenlåset och göra rent, men vet inte hur då det inte verkar finnas några skruvbara gängor (bifogar bild på hur det ser ut). Rädd att det inte går att få tätt igen om jag testar att ”rycka loss” vattenlåset från fästet… Hur ska jag bäst bära mig åt för att försöka rensa vattenlåset på ett säkert sätt? Hoppas någon kunnig person kan hjälpa mig med tips och råd innan det tar helt stopp. Har en känsla av att det ska gå att fixa på egen hand!🥹🙏

Mvh G Nordén
 
  • Bild av ett köksavlopp med grå plastledningar och vattenlås under diskbänken utan synliga gängor för att koppla loss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle börja med att försöka få loss själva vattenlåset, den böjen borde man få bort genom att skruva på delen just ovanför och till vänster. Hink och trasor nedanför.
 
Du kommer behöva lossa från hovarna också, det ligger alltid skit i dom rören med. Släpp på skruven i mitten och sen ta ner allt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle börja med att försöka få loss själva vattenlåset, den böjen borde man få bort genom att skruva på delen just ovanför och till vänster. Hink och trasor nedanför.
Så tänkte jag också, men de går inte att skruva bort. Båda dessa delar som ser ut att vara skruvgängade sitter ”fastlödda” in mot själva böjen/vattenlåset. Man kan dock vrida hela böjen fram och tillbaka tillsammans med hela vattenlåset i ovandelen, men går som sagt inte att skriva bort (men håller med om att det ser ut så på bilden)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du kommer behöva lossa från hovarna också, det ligger alltid skit i dom rören med. Släpp på skruven i mitten och sen ta ner allt.
Är helt novis inom området (men ganska praktisk ändå) så måste fråga vad hovarna är för något på bilden? Ser endast en skruv och det är den längst upp till vänster strax under ena hon. Vågar jag lossa den?
 
BirgitS
G G Nordén skrev:
så måste fråga vad hovarna är för något på bilden?
Det är nog en felaktig autokorrektion och skulle ha varit hoarna.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Ja, såklart. Men du har ju en skruv i mitten där vattnet åker ner, lossa dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.