En bra sak att kolla är om det finns firmor som kan serva maskinen i närheten.

Vi hade en IVT (en Greenline HT-C9), men firmorna var långt bort = dyra resor.

Blev en Daikin av en lokal firma när det var dags att byta.
 
PFO PFO skrev:
Jag installerade bvp för 4 år sedan och gick på Folksam lista på bra val, och tog offert på dessa och jämförde pris/prestanda och landade på en Daikin. Förslag är att projektera borrning själv för att sänka totpris, jag har tips på bra borrare i södra Sthlm.
Jag tar gärna emot tips på borrare i södra Stockholm!
 
N Novve skrev:
Jag tar gärna emot tips på borrare i södra Stockholm!
Se PM
 
Ansökte om att borra energibrunnen. Handläggaren vad mig komplettera kartan. Slutade med avslag på ansökan (för nära avlopp) och en faktura på 8500 kr .
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Ansökte om att borra energibrunnen. Handläggaren vad mig komplettera kartan. Slutade med avslag på ansökan (för nära avlopp) och en faktura på 8500 kr .
Hur liten tomt har du? Hur långt från avloppet måste du komma för att det ska vara godkänt? Kolla om borrhålet skulle kunna bli godkänt om du flyttar det.

Mvh
 
H
Sommarstuga 2017 Sommarstuga 2017 skrev:
Ansökte om att borra energibrunnen. Handläggaren vad mig komplettera kartan. Slutade med avslag på ansökan (för nära avlopp) och en faktura på 8500 kr .
Tar Kommunen 8500 kr för att handlägga borrtillstånd! Runt om i Medelpad (västernorrland) kostrar det ca 1500-2000 kr. Ts kommun kan inte vare en miljöinriktad kommun när dom tar så mycket för en borrnsökan.
 
D Dortmunder DAB skrev:
Hur liten tomt har du? Hur långt från avloppet måste du komma för att det ska vara godkänt? Kolla om borrhålet skulle kunna bli godkänt om du flyttar det.

Mvh
Min tomt är 3200 kvm. Men långsmal och vissa speciella förutsättningar som begränsar var det kunde borras.
 
H H-Thomasson skrev:
Tar Kommunen 8500 kr för att handlägga borrtillstånd! Runt om i Medelpad (västernorrland) kostrar det ca 1500-2000 kr. Ts kommun kan inte vare en miljöinriktad kommun när dom tar så mycket för en borrnsökan.
Ja, helt galet, dessutom för ett avslag
 
D Dortmunder DAB skrev:
Hur liten tomt har du? Hur långt från avloppet måste du komma för att det ska vara godkänt? Kolla om borrhålet skulle kunna bli godkänt om du flyttar det.

Mvh
Jag behöver vara 30 m från avloppet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.