Spotlights verkar ha blivit synonymt med GU10-lampor och motsvarande och kan med fördel användas som allmänbelysning. Men om man skulle vilja ha punktbelysning på exempelvis tavlor så blir det genast svårt att hitta vettiga alternativ för hemmet. Jag har lärt mig att det finns två alternativ: GU10-lampor med smal spridningsvinkel samt armaturer som har "zoom" eller är försedda med linser som tillåter att ljuset riktas/fokuseras. Problemet är att jag inte hittar någotdera på den svenska konsumentmarknaden. Det finns proffslösningar på armaturer som kräver takskenor (och förmodligen även undertak för att dölja kablarna) men jag hittar inget som är tänkt att kunna fungera i ett vardagsrum. GU10-lampor med 10-20 graders spridningsvinkel verkar också nästan hopplöst att hitta. Tacksam för alla tips!
 
H Henrikrso76 skrev:
Spotlights verkar ha blivit synonymt med GU10-lampor och motsvarande och kan med fördel användas som allmänbelysning. Men om man skulle vilja ha punktbelysning på exempelvis tavlor så blir det genast svårt att hitta vettiga alternativ för hemmet.
Spotlight kallas ibland punktbelysning. Som vanligt i dagens svenska språk ändras betydelsen av gamla begrepp i stället för att införa nya ord. Det gör att svenska språket blir svårare att förstå. Därmed inte alls sagt att det inte kommer nya ord, för det gör det hela tiden. Men ibland när det skulle behövas händer det inte. Som i fallet du beskriver.

I ett tidigare boende byggde jag en egen skena av trä och satte i taket. Vitmålad blev den ganska diskret. Kort förklarat en horisontell bräda med två vertikala osynligt på ovansidan. Det gav plats att dölja kablar och en bräda att montera kläm-spottarna i. Och då var det just spotlights/punktljus som var riktade mot tavlor bord osv. Kronkopplat. Jag löste det så när jag hittade antingen bra klämspottar eller bra skenor men inte både och.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.