1 123abc skrev:
Jag tycker mig se på bild att det är en säkerhetsdörr där fodret är en del av karmen som ska fogas för ljudreduktion och brandgastäthet vilket gör det en del av brandtätningen.
Däremot framgår det inte i bild om de istället valt att foga insidan men ofta fogar man på utsidan då det kan besiktas även med stängd dörr.
Man ser ju på filmklippet att det är träfoder spikade med dyckert.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Man ser ju på filmklippet att det är träfoder spikade med dyckert.
Då blir det skillnad, det var inget jag såg på telefonen.
 
R
1 123abc skrev:
Jag tycker mig se på bild att det är en säkerhetsdörr där fodret är en del av karmen som ska fogas för ljudreduktion och brandgastäthet vilket gör det en del av brandtätningen.
Däremot framgår det inte i bild om de istället valt att foga insidan men ofta fogar man på utsidan då det kan besiktas även med stängd dörr.
Tycker du inte att det ser ut som spik och att själva gerningen glipar?
Detta lutar åt att det är monterade foder..
 
  • Sprickor i hörnfog och synliga spikar i dörrlist mot sandig vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ingen aning om vad det är för leverantör av dörren men det behöver inte vara hantverkarens fel att det inte 100% tät.
Det du säger sticket från väggen är ingen karm utan en list/foder, som täcker utrymme mellan karm och vägg.
Att det är stor glipa där tycker jag är slarvigt att lämna det på det sättet.

Jobbade med montage av elitdörrar tidigare och vartenda dörr vi monterade hade en glipa i övre hörn.
Detta uppstod pga tillverkaren valde att sätta i en gummilist som tål inte att bli böjd 90 grader vilket skapade alltid en spänning i gummilisten som i sin tur skapade otäthet mellan dörr och karm. För att lösa det fick vi trolla lite för att få det tätt. Men varför skulle vi behöva lösa det när sånt här ska lösas av ingenjörer som tillverkar dessa överklassade skitdörrar.
 
Skrev elitdörrar, menar Diplomat dörrar, blandade ihop med Elitfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.