Vår sommarstuga ligger i en ca 10 m bred vik, där botten bitvis är något sumpig, dvs lite mjuk och kletig. Bitvis, där vi badat mycket, är botten dock sandig och fin.
Skulle det hjälpa denna lilla del av Östersjön att låta en luftpump stå och pumpa ner luft i botten, antingen via massa små hål i en slang eller med flera större så kallade syrestenar? Jag vet inte om botten tar upp syre från luftbubblor men det får ju åtminstone vattnet att cirkulera.
Någon annan måste ha tänkt tanken?
 
Det som syresätter är cirkulation. Mer effektivt med en riktig cirkulationspump än att få fart på vattnet än med luftbubblor, även det också funkar om än lite sämre.
 
Bubblorna syresätter en del men det viktigaste är den vertikala omrörningen från botten och upp så att syrefattig vatten når ytan och syrerik dito når djupet och tar upp syre och avger CO2 den vägen.

En viss utbyte sker också mellan bubblornas inneryta och vattnet runt om men problemet för det mesta att bubblorna är inte tillräckligt finfördelat och bara är under några och kanske 10 sekunden och att luftmängden är relativt liten

När det gäller arbetsinsats energimässigt så vet jag inte vilket som är mest effektivt - en luftpump liknande som används i minireningsverk och ca 1 l/s och 55 Watt eller en dränkpump som med munstycke blåser vattnet uppåt.

Membranpumpar för minireningsverk tål bara en begränsad tryck (typ 150 mBar eller motsvarade 1.5 meter djup) för sin märkluftflöde och minskar fort om luftutsläppet sätts djupare. Vid lite djupare vatten så är förmodligen en pump bättre med uppriktad stråle då energiförbrukning inte ökar med djupet på samma sätt som luftpump som skall pumpa mot allt högre tryck med djupare satt syresten/perforerad slang.

Membranluftpumpar håller ofta bra över tiden, men vid inköp skall man titta efter mebrankit, köpa hem och ha i reserv.

Dränkpumpar lär man också få titta till vid var säsongsstart och kanske koll då och då över driftsperioden.
 
Har ni tips på vilken slags vattenpump jag bör använda för att få så mycket besvärsfri vattencirkulation som möjligt för så lite energiförbrukning som möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.