R
Vi skall bygga ett mindre fritidshus (ca 50 m2) vid västkusten.
Kommer att användas på sommaren och en del helger under vintern.
Vill hålla det uppvärmt under vintern (ca 10-12 grader?), men givetvis ha det lite varmare när vi är där.
Även en braskamin är planerad.

När man surfar runt på nätet, så kastas man fram och tillbaka i beslutsångesten över vad man bör välja för system. Det lutar åt direktverkande el, med central styrning och möjlighet att höja tempen via telefon.
Samtidigt pratas det mycket om att konvertera direktverkande el till vattenburet (åtminstone vid permanentboende), och då känns direktverkande el som en felsatsning.
Å andra sidan pratas det om moderna elradiatorer med pulserande teknik och centralstyrning.

Hur skall jag tänka? Vad är era erfarenheter?
 
Vi har precis byggt ett fritidshus i stockholms skärgård med en nyttjandegrad som sträcker sig mellan april-oktober + enstaka helger under vintern. Vi kommer att ha grundvärme med ca 5-10 grader. Har också installerat en braskammin.

Vi valde att satsa på direktverkande el med trådlös centralstyrning. För att kunna styra värmen externt kompletterade vi med gsm-styrning. På så sätt kan vi sätta på och stänga av värmen genom att skicka sms. Vi får också larm om värmen understiger en viss temperatur, om det är strömavbrott etc. Vi kan också skicka sms och kontrollera temperaturer inne och ute osv. Vi kommer också att ha reläer som medgör styrning av golvvärme, varmvattenberedare och eventuellt viss belysning.

Att det blev gsm-styrning och inte styrning via fasta telenätet berodde på att vi inte såg ngn anledning till att betala en svindyr anslutningsavgift till telia + att ligga och betala för ett abbonemang som inte nyttjas speciellt mkt.

Systemet vi valde var Simens.
 
R
Tack frebe893.
Det upplägg du beskriver låter väldigt intressant. Så skulle jag vilja ha det. GSM är det vi också tänker oss.
Kan du beskriva lite mer kring val av utrustningen (gärna modellbeteckningar), så kan jag läsa lite på nätet om prylarna.
Har du gått på oljefyllda element?, hur funkar det med termostater i en central styrning? Kostnader?
 
Jag valde Nexa's GSM system A22 Heatlink, för styrningen i mitt fritidshus.

Har man inte underhållsvärme på så bör man inte använda oljefyllda element.

I mitt fall valde jag Nexas lösning eftersom den inte installeras fast utan styr elemt och ev. uttag med radio. Den innehåller också larmfunktioner samt termostat om man vill ha det.

Har man redan förberett (med styrkabel till elementen tex) eller håller på så kan nog Siemens eller andra lösningar vara ännu bättre, dock var de lite dyrare än den jag köpte när jag kollade. Min centralenehet kostade 3800 kr, och sedan 125 kr per styrenhet (inbyggnads). Totalt 4 olika kanaler kan jag styra, vara en går till termostaten ockso (vilken jag då satte mina element på förstås)

/K
 
Mer information om Siemens elradiatorer, centralstyrning m.m. hittar du på www.dimplex.se.

Jag har tyvärr inga modellbeteckningar här och nu, men vi valde deras Uniqueradiatorer för 3 x 400 V. Sedan blev det lite olika typer av radiatorer beroende på om de skulle sitta under låga fönster, i badrum o.s.v. Vi kompletterade sedan med att sätta in trådlösa mottagare i varje radiator för att på så sätt kunna styra dem via centralenheten (det går också att dra fasta kablar till varje radiator ifall man önskar).

Vi valde traditionella elradiatorer och inte oljefyllda radiatorer. Anledningen till det är att jag inte anser att trögheten i oljefyllda radiatorer passar i ett fritidshus. Vidare fanns det inte heller lika bra centralstyrningar och gsm-enheter för oljefyllda radiatorer som traditionella elradiatorer. I forumet finns det många och långa diskussioner om vilka raditorer som är att föredra, så jag fördjupar mig inte mer i ämner här....

De alternativ som vi valde mellan var Siemens och Adax system. Skillnaden dem emellan är att Siemens är lite mer avancerat, men tyvärr också ganska mkt dyrare... Jag har tyvärr inga verkliga jämförpriser till dig, då jag hade möjlighet att köpa systemet via firman ;) Men om du googlar på Siemens elradiatorer borde du få fram priser via ngn elbutik på nätet.

Har dock för mig att jag betalade ungefär 34 000 kronor exkl. moms för:
* 9 radiatorer
* 9 trådlösa mottagare
* 3 trådlösa reläer
* 2 trådlösa stickproppsuttag
* 1 centralenhet
* 1 gsm-enhet
 
Verkar onödigt att inte använda sig av en luftvärmepump, värmer en liten stuga till
22grader året om för några tusenlappar, dessutom finns det modeller med underhållsvärme.
Du slipper även jobbet med att ha och göra med en elektriker som skall installera en massa
fula element.
Med andra ord billigare installation och mycket billigare i drift.
 
R
Intressant tanke Peter2400.
Menar du att en luftvärmepump helt gör att element inte behövs?
Jag har fått uppfattningen att det mer är ett effektivt komplement.
Menar du en sådan där "vanlig" som man monterar utanför huset och ser till att varm luft blåses ut i rummet, eller är det någon annan modell som via kanaler eller på annat sätt fördelar värmen även till övriga rum på något fiffigt vis.
Kan du ge exempel på en modell med underhållsvärme som du tycker är bra?
 
En värmepump kan passa bra - eller inte. Det är ju ingen universalfrälsare i all möjliga fall- även om det ibland låter så :)

Matar man den med 1 kwh så får man ut 4 kwh - i ideala förhållanden.

Att ha huset på 22 grader året om är inte miljövänligt eller ekonomiskt - ens med värmepump. Men om man ställer den på kanske 10 grader så är det ju bättre med en pump än med direktverkande el.
Men kallställer man huset så drar det ju i princip 0 med el - det beror ju lite på hur ofta man utnyttjar huset under den kalla säsongen.

En värmepump kostar sen mellan 10 - 40 000 kr, beroende på typ och installation.

Så rent ekonomiskt är det dyrare än att ha ett fjärrstyrt system där man kallställer huset emellanåt.

Kollar man jämfört med att ha underhållsvärme med traditionella el-element så kan nog värmepumpen visa sig ge samma kostnad och då får man 22 grader ständigt istället - och kan då när som helst åka ut till en uppvärmd stuga. Så komfortmässigt tjänar man ju på det.

Om man låter värmepumpen dra 10 graders unerhållsvärme så vet jag inte hur det ligger till - jag kan inte exakt hur dom arbetar om värmeskillnaden blir mindre mellan utomhus och innevärmen - då får man nog rådfråga en säljare...

Sen finns ju solarventi också - som är solcellsdriven och blåser in varmluft så fort solen tittar fram - kostar ca 5 - 10000 i inköp (beroende på modell) - men det gäller att ha ngt bra ställe att montera den på...

/K
 
Våran Sanyo luftluft som värmer 115m2 till ca 23grader har de sista 5 månaderna dragit i snitt
330kW/h per månad, då har det i och för sig varit en väldigt mild vinter.
Det beror givetvis på eran planlösning om det är lämpligt med en luftpump men
att värma 50m2 borde vara omöjligt att inte lyckas med.

Vi har även en Elektrolux ESD09HRA i källaren som värmer 65m2 till 22grader
och den har dragit i snitt 240kW/h per månad i vinter.

Elektrolux ESD09HRA är en Sharp pump och samma som Ivt använder
Ivt tar dock rätt mycket mer för sin pump, jag gav 15000 för min installerad av elektroservice
med fem års garanti. Det som gör att Ivt kan ta mer för sin pump är väl möjligheten till 10graders
underhållsvärme, som borde göra att pumpen drar löjligt lite.

Enda skillnaden är dock att det saknas en knapp på fjärrkontrollen,
men igår öppnade jag min fjärrkontroll och givetvis satt det ju en dold knapp som jag tryckte
på och det visade sig att Elektroluxen också har underhållsvärme.

Sharp bygger alltså samma pump till båda men döljer knappen på Elektroluxen!
 
Jag vet att panasonic har en värmepump med gsm uppringning....fast då får man lägga på ca.3000 kr...kan det vara värt.Ska själv montera in en sådan till hösten
 
Det måste väl gå att koppla in en värmepump med fristående GSM-styrning. Jag har precis köpt en "Ontech GSM Mini 9009" på Kjell & Co för 1195 kr. Vill man ha flera enheter inkopplade köper man slavenheter för knappt 400 kr st.
 
vad gäller luftvärmepumpar som har "sparvärme" så är det inte alldeles säker att de drar mindre än en vanlig luftvärmepump. Detta beror på att pumparna använder värmen som finns inomhus då de frostar av. Om det är lägre temperatur inomhus så går det åt mer tillförd energi (läs elström) för att frosta av. Jag håller för tillfället på att testa ut detta med två pumpar som har "sparvärme" och två vanliga. Risken för denna effekt är än större om huset befinner sig på en plats där den relativa luftfuktigheten är högre (läs nära vattendrag, sjö, hav eller på en skuggig plats).

Det tycks vara fullständigt omöjligt att få tillverkarna att svara på vilka effekter ovan nämnda har. Jag har bara fått svävande svar och därför har vi valt att helt enkelt testa under en 3-års period. Började testet i september förra året och kommer att ha första avstämningen i maj.
 
Varför inte direktverkande el i golvslingor? Då kan du själv välja hur många W/kvm du vill göra av med max, t ex 50W. Det enda du behöver se är några termostater på väggen. Antingen limmar du med smältlim på primat underlag eller fäster med buntband i ytlig armering. Gör en elektriker jobbet får du iofs förlängd garanti, men svårt är det ju inte med färdiga längder.
 
Apprentice skrev:
Varför inte direktverkande el i golvslingor? Då kan du själv välja hur många W/kvm du vill göra av med max, t ex 50W. Det enda du behöver se är några termostater på väggen. Antingen limmar du med smältlim på primat underlag eller fäster med buntband i ytlig armering. Gör en elektriker jobbet får du iofs förlängd garanti, men svårt är det ju inte med färdiga längder.
Hmm, vad skulle vara fördelen med det?

Man vill ju hålla en viss temperatur inomhus för att inte få frysrisker etc.
Eller så kallställer man huset och vill kunna sätta på värmen fjärrstyrt.

Att hålla en viss kwh-förbrukning - well - det skulle ju helst vara 0 kwh timmar då :)
Finns ju inget självändamål med ett visst antal kwh ?

F.ö. kan man ju uppnå precis samma effket fast mycket billigare med ett antal direktverkande element med termostater (centralt eller per element)- låt vara för att det kanske ser lite fulare ut med dom på väggen - men det är ju fritidshus vi pratar om :)

/K
 
Ska bli intressant å höra hur det gått med värmepumpen.....vi har stugan vid vatten....nyfiken på svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.