Verkar dessvärre ha fått en vattenskada p.g.a. en trasig diskmaskin. Maskinen lade av och jag upptäckte att jag hade vatten i både baljan under maskinen och mellan golv och diskmaskinsunderlägget Tänkte att det senare berott på att det skvätt ut vatten när maskinen drogs fram, men när besiktningsmannen mätte tyckte han sig kunna mäta fukt såsom att det läckt länge och runnit under golvet från maskinen och ut i övriga köket och ev. vidare då vi har öppen planlösning.

Jag tycker det låter märkligt eftersom underlägget var torrt inuti vad jag kunde se, ev. om det läckt ut på sidan eller baktill på ett sätt att inte underlägget fångat upp det. Även diskmaskinsreparatören tyckte det lät långsökt.

Så till min fråga. Besiktningsmannen, som är anlitad av försäkringsbolaget. kommer från Karaten Bygg Väst. Om försäkringsärendet godkänns kommer Karaten även vara utförare och byta golvet. Det känns för mig märkligt att ett försäkringsbolag inte delar på dessa två uppgifter. Finns det inte risk för att man som besiktningsman, om inte annat omedvetet, rekommenderar åtgärd då man själv får jobbet?

Läste också omdömen om Karaten och blir lite orolig, ser mycket negativt där resultatet blir dåligt p.g.a. underleverantörer som inte håller måttet samtidigt som Karaten inte gör något åt det vid klagomål. Bör jag prata med försäkringsbolaget och ev. be om kontantersättning istället för att anlita en firma som jag litar på? Är det en möjlighet generellt?

Tacksam för förslag och rekommendationer i och med att detta är vår första större (eventuella) skada. Gärna om någon har erfarenhet av Karaten också.
 
Kan bara svara för mig själv.
Har utfört elbesiktningar och kund har frågat om jag kan åtgärda fel som påtalats, då harjag sagt nej och rekommenderat att de ska ta kontakt med en oberoende firma.
Annars kan det uppfattas som att jag har gjort anmärkningar bara för att få ett jobb.
 
  • Gilla
Freddan101 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.