Fördelen med Black Friday: bra rabatter på varorna. Nackdelen: det brukar vara de varor som inte sålt bra som säljs ut. När det gäller TV och annat där man köper "årets modell" och det kommer uppdateringar brukar dessa säljas ut till bra pris, men jag har inte sett värst mycket riktigt bra vitvaror till bra rabatt på Black Friday. Min Bosch tvättmaskin köpte jag några månader innan Black Friday på kampanj där man även fick pengar direkt till bankkontot av Bosch så priset låg ganska nära det lägsta man såg på prisjakt:
Prisdiagram för Bosch Series 6 tvättmaskin, visar priset 8 995 kr under Black Week den 24 nov 2022 hos Elgiganten. Diagrammet sträcker sig från jan 22 till jan 24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan hade jag inte heller valet att vänta då tvättmaskinen var död och jag behövde en ny fort.

Om man tittar på Prisjakt just nu ser man att priserna på många maskiner gått upp 50% på ett par månader. Det är väl för att förbereda för ett erbjudande som ser bra ut och är lagligt med de nya reglerna för prisnedsättningar... Bättre att bevaka de riktigt bra maskiner man är intresserad av och se om de kommer på kampanj.
 
BigR
Ett annat tips är att stå över lockande erbjudanden från Bygghemma, Hemmy, Vitvaruexperten och andra i den koncernen. Deras gemensamma "kundtjänst" är ökänd och inget man orkar med när maten ruttnar i sommarvärmen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Köp bara Miele är mitt tips, sjukt nöjd med alla mieleprodukter vi har skaffat, och rentav missnöjd med allt annat. Värst är Electrolux😒
Vår induktionshäll från Electrolux var otroligt bra i jämförelse med den Smeg i huset vi köper.

edit: för att förtydliga _varför_ den var bra, så har den separata kontroller för varje zon. Smeg måste man först trycka vilken zon, sen +/-. Smeg kan inte heller gå från 0 till max, dvs åt "fel håll". Smegen har också mycket sämre hantering av andra saker på hällen - Electroluxen var bättre på att klara av tex en fuktig handduk över en del av kontrollerna, medan Smegen börjar tuta och köra och pipa. En sista grej är att på 10+ år höll sig Electroluxen utan skador, medan Smegen vi nu ärver har chippat glas på flera platser. Vet iofs inte hur de hanterat den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Nu blir jag nervös, jag har för typ en vecka sedan installerat min nya
Electrolux EKI7553BTW köpt hos tretti.se för 10492 kronor (prismatchad mot gränsbygdens) och har inte upplevt något fel på den.
Vad ska jag vara orolig för?
Det är nog ingen fara. Spisen här är 7 år gammal och liknar den du har köpt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som jag har förstått var Electrolux superbra för många, många år sen. Det fanns väl kvar några få bra produkter även för 10 år sen, men efter det görs det mesta i lågkostnadsländer.

Jag har förstått att Siemens och Bosch (ja, det är "samma"), speciellt de som fortfarande görs i Tyskland eller iallafall "centraleuropa" är OK.

Märken som tex Whirlpool är billiga och känns plastiga, men troligen blir kostnaden "per år" lägre än de andra märkena, iallafall om man har otur eller vill byta när saker börjar trassla eller blir ofräsha. För ugnar, kyl, ugn osv slits ju, plast går sönder, ingrodd smuts eller bucklor tar ned intrycket.

Miele följer väl Electrolux trend, tidigare skitbra, för 10 år sen, men att kvaliten har gått ned, dvs fortfarande bättre än tex Siemens men på nedgång. Framförallt har jag förstått att de GÅR att reparera, men kostnaden är såpass hög att det troligen inte lönar sig. Och de kostar dubbelt mot tex Bosch. Håller de då dubbelt så länge, utan reparation? Tveksamt. Men för den miljömedvetne känns valet inte fel, då man KAN reparera fast det kostar...

Jag har försökt köpa Bosch eller Siemens, men på rea, utgående modeller osv. Då får man dem för billighetspriser men kvaliten är något högre än tex whirlpool, med lite tur håller de lika länge som Miele.

Framförallt har jag fokuserat på att maskinerna ska vara tysta. Att de har en miljon olika "program" och funktioner, speciellt kopplat till appar, det känns mindre viktigt iallafall för mig. Vi kör till 90% samma program och om vi nån gång kör nåt annat så har troligen även den enklaste maskinen samma val.
 
  • Gilla
Benpe och 1 till
  • Laddar…
Det är jätteroligt med äldre lite kantstötta Miele maskiner som är 19 år gamla, dvs har dubbelt så lång livslängd som t ex Bosch/Siemens men som också var dubbelt så dyra vid inköpet.

Att man efter 14,5 år själv lagade det där handtaget till frysen som knäcktes med en reservdel för 1780 kr får man förtränga.

Att prylarna känns antika och använder 50% mer el än nya maskiner bör man helst också glömma.

”Det är ju bra grejer med hög kvalitet”
 
  • Haha
  • Älska
Pin och 1 till
  • Laddar…
Har gjort rejäl research inför varje köp senaste åren. Diskmaskinen blev en Siemens, mycket nöjd med diskförmågan och den väldigt låga ljudnivån.

Tvättmaskin och tumlare, Miele utan att tveka, otroligt bra och även dessa är tysta och effektiva.

Även mikro och ugn är Miele, främst för att jag fick tag i demoex på Elon till bra pris. Dom är båda suveräna.

Nu står kyl och frys på i inköpslistan, ser ut att bli Samsung, då de toppar många listor och känns bra vid genomgång i butiken. Här avgör volymen i frysen samt dess belysning.

Samtliga produkter kostar en slant, men förväntas hålla länge och kommer med långa garantier. I flera fall har vi låtit låg ljudnivå avgöra och inte blivit besvikna.
 
D
J JohanLun skrev:
Som jag har förstått var Electrolux superbra för många, många år sen. Det fanns väl kvar några få bra produkter även för 10 år sen, men efter det görs det mesta i lågkostnadsländer.

Jag har förstått att Siemens och Bosch (ja, det är "samma"), speciellt de som fortfarande görs i Tyskland eller iallafall "centraleuropa" är OK.

Märken som tex Whirlpool är billiga och känns plastiga, men troligen blir kostnaden "per år" lägre än de andra märkena, iallafall om man har otur eller vill byta när saker börjar trassla eller blir ofräsha. För ugnar, kyl, ugn osv slits ju, plast går sönder, ingrodd smuts eller bucklor tar ned intrycket.

Miele följer väl Electrolux trend, tidigare skitbra, för 10 år sen, men att kvaliten har gått ned, dvs fortfarande bättre än tex Siemens men på nedgång. Framförallt har jag förstått att de GÅR att reparera, men kostnaden är såpass hög att det troligen inte lönar sig. Och de kostar dubbelt mot tex Bosch. Håller de då dubbelt så länge, utan reparation? Tveksamt. Men för den miljömedvetne känns valet inte fel, då man KAN reparera fast det kostar...

Jag har försökt köpa Bosch eller Siemens, men på rea, utgående modeller osv. Då får man dem för billighetspriser men kvaliten är något högre än tex whirlpool, med lite tur håller de lika länge som Miele.

Framförallt har jag fokuserat på att maskinerna ska vara tysta. Att de har en miljon olika "program" och funktioner, speciellt kopplat till appar, det känns mindre viktigt iallafall för mig. Vi kör till 90% samma program och om vi nån gång kör nåt annat så har troligen även den enklaste maskinen samma val.
Jag har själv alltid varit skeptisk till Whirlpool. Så när vi köpt vårt hus 2011 jublade jag inte direkt över att hällen i huset var en "for IKEA from Whirlpool"; den var då kanske 5 år gammal. Nu, 2024, har samtliga vitvaror bytts, och en del måste snart bytas igen; särskilt missnöjd är jag med disk- och tvättmaskinerna (båda tysktillverkade Bosch köpta för ca 12 år sen).

... En vitvara har dock hållit och fungerat perfekt hela tiden: hällen från Whirlpool för IKEA.
 
D
T Trcgol2 skrev:
Har gjort rejäl research inför varje köp senaste åren. Diskmaskinen blev en Siemens, mycket nöjd med diskförmågan och den väldigt låga ljudnivån.

Tvättmaskin och tumlare, Miele utan att tveka, otroligt bra och även dessa är tysta och effektiva.

Även mikro och ugn är Miele, främst för att jag fick tag i demoex på Elon till bra pris. Dom är båda suveräna.

Nu står kyl och frys på i inköpslistan, ser ut att bli Samsung, då de toppar många listor och känns bra vid genomgång i butiken. Här avgör volymen i frysen samt dess belysning.

Samtliga produkter kostar en slant, men förväntas hålla länge och kommer med långa garantier. I flera fall har vi låtit låg ljudnivå avgöra och inte blivit besvikna.
Är Miele ännu lika bra som de var förut? Min erfarenhet är enbart från dammsugare. Mielen från 2004 fungerar jättebra förutom sladdstoppen, Mieleb från 2022 är som vilken Kinaskit som helst.
 
D Dilato skrev:
Nu blir jag nervös, jag har för typ en vecka sedan installerat min nya
Electrolux EKI7553BTW köpt hos tretti.se för 10492 kronor (prismatchad mot gränsbygdens) och har inte upplevt något fel på den.
Vad ska jag vara orolig för?
Jag köpte dumt nog induktionshäll, ugn och undermonterad häll från Electrolux. Alla plattor ger otroligt ojämn värme på stekkärlen, typ halva ytan. Electrolux vägrar erkänna detta som defekt, det är mina pannor som är dåliga. Ugnens värme är också ojämn där främre höger sida bränner maten. Har dom inte testat möget innan det går ut till försäljning när inte ens baskravet uppfylls? Har varit nära att slänga ut skiten flera gånger.
 
C Carl Johansson skrev:
Jag köpte dumt nog induktionshäll, ugn och undermonterad häll från Electrolux.
Induktionshäll och undermonterad häll. Vad är det sistnämnda?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är nöjd så här långt, alla plattor fungerar som tänkt och ugnen likaså.

Vred istället för touch är precis vad jag vill ha, och med 10 lägen och hög effekt är det enkelt att få exakt den värme man vill.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D datja skrev:
Är Miele ännu lika bra som de var förut? Min erfarenhet är enbart från dammsugare. Mielen från 2004 fungerar jättebra förutom sladdstoppen, Mieleb från 2022 är som vilken Kinaskit som helst.
Miele har tillverkning både i Tyskland och i låglöneländer numera och ryktet säger att det är kvalitetsskillnad mellan dem.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JohanLun skrev:
Som jag har förstått var Electrolux superbra för många, många år sen. Det fanns väl kvar några få bra produkter även för 10 år sen, men efter det görs det mesta i lågkostnadsländer.
Förutom svensktillverkade kyl och frys från Electrolux har vi då en 10 år gammal kombinerad tvätt och tork (ej svensk) samt en 7 år gammal spis från Electrolux/Husqvarna. Däremot den Electrolux-diskmaskin som vi köpte 2015 fick bytas ut för ett par år sen, kanske pga. att ha följt alla råd i forumet om att alltid köra på högsta temperaturen eftersom alla slangar inuti hade blivit mjuka och uttöjda.
 
MultiMan
S slothy skrev:
Vår induktionshäll från Electrolux var otroligt bra i jämförelse med den Smeg i huset vi köper.

edit: för att förtydliga _varför_ den var bra, så har den separata kontroller för varje zon. Smeg måste man först trycka vilken zon, sen +/-. Smeg kan inte heller gå från 0 till max, dvs åt "fel håll". Smegen har också mycket sämre hantering av andra saker på hällen - Electroluxen var bättre på att klara av tex en fuktig handduk över en del av kontrollerna, medan Smegen börjar tuta och köra och pipa. En sista grej är att på 10+ år höll sig Electroluxen utan skador, medan Smegen vi nu ärver har chippat glas på flera platser. Vet iofs inte hur de hanterat den.
Den 1 år gamla Electroluxhäll som en bekant har klarar inte av något av det du nämner, utan är precis som Smeg-exemplet. Det behövs inte ens en fuktig handduk, utan i stort sett vad som helst som nuddar touchpanelen ger upprepade pip. Man måste också välja zon först, sedan effekt. Dessutom är den rent allmänt inget vidare att laga mat på. Inget jag skulle acceptera själv.

Alltså, bara för att en viss modell fungerar, gäller det inte hela märket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.