Halloj!

För ett tag seda var det någon som pratade om hur han byggt en egen golvvärmeshunt med hjälp av en blandventil och en cirkulationspump.

Nu börjar ju kylan smyga sig på och snart vill jag starta mina nylaggda (ehm...ja i sedan i maj befintliga) värmegolv. Har dock inte köpt någon pump än.

Om man skulle vilja bygga en egen enkel golvvärmepump, vad skall man använda sig av för komponenter och kan man komma under priset för en färdig från Wirsbo, LK eller Roth?

Jag tänker mig en cirkulationspump, en termostatstyrd blandventil, kanske en automatluftare. Någon som kan bistå med principskiss, ideer, ritningar?

mvh Henrik
 
Ett exempel hur man kan göra om man inte ska ha separat rumsreglering. Blandninsventilen hindrar att för hett vatten kommer ut på golvvärmeslingorna. Regleringen gör man lämpligen med en rumsgivare med inbyggd ON/OFF reglering som startar och stannar pumpen.
 
  • golvv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah tackar. Det är precis något sådant jag funderar på.

Hittade dock denna hos Torefors. Som jag förstår det så är det exakt den principen som den kör på....om framledning är nere till vänster och retur är nere till höger (korrekt?).

0260005_2.jpg


Det verkar som man kan lägga lika mycket eller mer på själva fördelaren. Är det värt att skaffa en med alla finesser eller skall man köra en trimventil per slinga.

 
Njaa..

Inte riktigt om jag förstår det hela rätt.
På shunten från Törefors, så styr termostaten flödet i tillledaren från pannan så att temperaturen ut i slingan blir konstant. Pumpen går hela tiden.
 
hej jag tänkte åkså bygga något själv men tänkte styra varje slinga med en pump som styrs med rums termostat o backventil i varje slinga har ej kollat priset på detta eja tokig eller ? ::)
 
Ehm såklart. :)


Fast sådan on/off styrning av cirkulationspumpen känns mest intressant om man har en slinga i ett rum. Jag kommer köra upp till fem slingor.

Har beställt en såndär pump plus en ambitiös fördelare från Törefors nu. Fegade ur på att göra allt själv, höste kommer och golven är kalla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.