Tja!
I sann byggahusanda ska jag ge mig på ett GDS ftx-bygge. Har köpt en ritning och inhandlat ett systemair vsr 500. Nu är nästa steg att få upp denna bjässe på vinden. Har läst att en del öppnat upp sina aggregat och tagit ur en del för att minska vikten. Finns det någon som gjort något liknande med ett VSR 500 eller någon som har tips på hur man lättast får upp det? 77kg är ju inget man drar upp bara sådär :)
 
Rep och talja?
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vet inte hur "uppfarten" ser ut, men jag körde 4st spännband och många omtag.
 
AllramEest
Jag plockade av båda sidopanelerna och tog ur fläktar, vvx och filter. Sedan la jag hela aggregatlådan mot vindsstegen och sköt upp den framför mig. Tungt och klumpigt, men det gick.
 
Gjorde precis detta för något år sedan. på mitt kunde jag ta av sidorna, plocka ut fläktar och vvx. detta under lättade med vikten.
Jag kunde sätta en balk i överkant på min vinds öppning och dra upp det via den med spännband.

Vsr 500 kommer med platta filter. rekommenderar att köpa påsfilter istället.
 
  • Gilla
HHHHSSSS
  • Laddar…
Gjorde som många andra, av med sidopaneler, töm på det som gick och putta upp längs stegen. Spännband runt aggregatet och en som drar samt tar emot uppe i hålet.

Och när öppningen nog innan, jag hade inte många centimeter till godo så det hade inte gått med sidopanelerna på.
 
Tar jag bort sidoplåtarna har jag någon centimeters spelrum men frågan är om längden ställer till det istället. Möjligtvis att jag måste ta bort stegen men då förlorar jag det ända stödet jag har att vila den mot. Ska öppna upp aggregatet och kolla vad som går att få bort. I kontakt med Systemair så nämnde de endast att man kunde ta bort sidoplåtarna och sa ingenting om delarna i maskinen. Kanske för att man egentligen inte ska pilla med delarna där. Ni som tagit ur delar, har någon ett VSR 500 som kan säga om detta är görbart?
 
stong3r stong3r skrev:
Gjorde precis detta för något år sedan. på mitt kunde jag ta av sidorna, plocka ut fläktar och vvx. detta under lättade med vikten.
Jag kunde sätta en balk i överkant på min vinds öppning och dra upp det via den med spännband.

Vsr 500 kommer med platta filter. rekommenderar att köpa påsfilter istället.
Vad är det som gör att du tycker att man inte ska ha originalfilter? Jag kan inte hitta några i påsmodell hos systemair.
 
AllramEest
Jag har VSR500. Allt går att plocka ur ganska enkelt. Kablar sitter med snabbkontakter.
 
AllramEest AllramEest skrev:
Jag har VSR500. Allt går att plocka ur ganska enkelt. Kablar sitter med snabbkontakter.
Blir att ta lite bilder så man sätter allt på rätt plats sen då :)
Om du skulle uppskatta, hur mycket vikt kan man ta bort?
 
AllramEest
L Luki5 skrev:
Blir att ta lite bilder så man sätter allt på rätt plats sen då :)
Om du skulle uppskatta, hur mycket vikt kan man ta bort?
Gissar på ca hälften.
 
AllramEest AllramEest skrev:
Gissar på ca hälften.
Det hade varit toppen, blir ett försök!
 
AllramEest
Allt detta kan du plocka ur:

Diagram över interna komponenter i ett ventilationssystem, med delar markerade, inklusive fläktar och givare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AllramEest AllramEest skrev:
Allt detta kan du plocka ur:

[bild]
Grymt! Blir att dokumentera noga, brukar annars vara duktig på att slita ur saker för att sedan behöva googla i några timmar på hur man får ihop allt igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.