Men vad är det du kallar reduceringsventil? Ingenting ska kunna släppa ut vatten sådär.
 
Det är en ventil som släpper ut vattnet från inkommande vatten om trycket skulle bli för stort. Detta har fungerat i 20 år fram tills dom böt tryckström brytaren så funkar ingenting längre.
 
Är övertrycksventilen inställd på lägre tryck än pressostatens tryck för att slå av pumpen? Vid vilket tryck löser ventilen?
 
En säkerhets-/övetrycksventil är ingen reduceringsventil.

Reduceringsventil sänker trycket från tex 5 bar till 2 bar.
I villor är det extremt sällan det finns reduceringsventiler, å med eget vatten aldrig.
Förutom tex ismaskin.

En säkerhetsventil släpper ut övertrycket.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Både tryckströmbrytaren och säkerhetsventilen är ju väldigt enkla prylar så jag tror inte riktigt att 4 yrkesmän kan misslyckas med att få det att fungera. Det måste finnas någonting annat utanför boxen här.
Har rörmokarna rådit dig att ta bort säkerhetsventilen?
Finns det kanske en trasig kontaktor mellan tryckbrytare och pump?

Du kommer även med fullt fungerande tryckbrytare att få övertryck i systemet om tex hydrofor/hydropress tappar luften.

Det är därför jag råder dig att säkerställa att utlöst säkerhetsventil inte släpper ut vatten i känsliga utrymmen.
Just hur du ska koppla in tryckbrytaren är en sekundär fråga, fokus ligger inte på den nu.
Men det kanske hantverkarna redan nämnt?
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Du kommer även med fullt fungerande tryckbrytare att få övertryck i systemet om tex hydrofor/hydropress tappar luften.
HUR?
På vilket sätt kommer det bli övertryck i systemet om luften i hydroforen/hydropressen försvinner?
 
Demmpa Demmpa skrev:
HUR?
På vilket sätt kommer det bli övertryck i systemet om luften i hydroforen/hydropressen försvinner?
Tänk Vädurspump. Det strömmande vattnet från pumpen kan inte stanna tvärt även om tryckbrytaren slår ifrån. Rörelseenergin måste få tid på sig att bromsas upp. Med tom luftblåsa finns inget som dämpar och man kan se "hysteriska tryckmätare" som slår mellan max o min medan strömbrytaren slår av-på-av-på i vansinnig takt.
Vädurspumpen nyttjar detta fenomen så man kan få en pump helt utan ström eller annan tillsatt energi att pumpa vatten ur en bäck och pumpa högt över bäckens vattennivå.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Tänk Vädurspump. Det strömmande vattnet från pumpen kan inte stanna tvärt även om tryckbrytaren slår ifrån. Rörelseenergin måste få tid på sig att bromsas upp. Med tom luftblåsa finns inget som dämpar och man kan se "hysteriska tryckmätare" som slår mellan max o min medan strömbrytaren slår av-på-av-på i vansinnig takt.
Vädurspumpen nyttjar detta fenomen så man kan få en pump helt utan ström eller annan tillsatt energi att pumpa vatten ur en bäck och pumpa högt över bäckens vattennivå.
Så en sådan pump har alltså en tryckvakt som styr en elektrisk pump?

För frågan gäller ju en pump med elmotor som styrs av en tryckvakt.

Okej, om frågan var otydlig så kan jag ställa om den.

På vilket sätt kommer det bli övertryck i systemet om luften i hydroforen/hydropressen försvinner när pumpen har en elmotor som styrs av en tryckvakt i systemet?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så en sådan pump har alltså en tryckvakt som styr en elektrisk pump?

För frågan gäller ju en pump med elmotor som styrs av en tryckvakt.

Okej, om frågan var otydlig så kan jag ställa om den.

På vilket sätt kommer det bli övertryck i systemet om luften i hydroforen/hydropressen försvinner när pumpen har en elmotor som styrs av en tryckvakt i systemet?
Vatten i rörelse bryr sig naturligtvis inte om huruvida det sitter en elektrisk pump och tryckbrytare i systemet eller inte. Det rusar på tills energin är slut ändå.
Jag kan tyvärr inte förklara bättre.

Och ja det kan tyckas lite långsökt med konstiga frågor från min sida men med den sparsamma info tråden innehåller så tycker jag det är relevant. Vi ser inte helheten.
Hur många gånger har inte viktig info från TS dykt upp efter flera hundra inlägg som helt kullkastat alla råd i tråden? (Alltså annan TS i andra liknande trådar)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Vatten i rörelse bryr sig naturligtvis inte om huruvida det sitter en elektrisk pump och tryckbrytare i systemet eller inte. Det rusar på tills energin är slut ändå.
Jag kan tyvärr inte förklara bättre.

Och ja det kan tyckas lite långsökt med konstiga frågor från min sida men med den sparsamma info tråden innehåller så tycker jag det är relevant. Vi ser inte helheten.
Hur många gånger har inte viktig info från TS dykt upp efter flera hundra inlägg som helt kullkastat alla råd i tråden? (Alltså annan TS i andra liknande trådar)
Ursäkta en dum pensionär som inte kan vare sig El eller rörmokeri. Kan det vara så atthydroforen saknar rätt tryck i sig, jag har läst någonstans att luft trycket bör ligga runt1,8-2bar och att tanken bör ha ca 65% vatten när man fyller på luft på toppen av hydroforen.
 
C Christer47o3 skrev:
Ursäkta en dum pensionär som inte kan vare sig El eller rörmokeri. Kan det vara så atthydroforen saknar rätt tryck i sig, jag har läst någonstans att luft trycket bör ligga runt1,8-2bar och att tanken bör ha ca 65% vatten när man fyller på luft på toppen av hydroforen.
Lägg upp bilder på din anläggning så är det mycket enklare att förklara och förstå vad du menar.
Luft ska finnas i hydroforen OM det fattas mycket luft kommer pumpen att starta när du öppnar en kran och stanna när du stänger kranen.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
C Christer47o3 skrev:
Ursäkta en dum pensionär som inte kan vare sig El eller rörmokeri. Kan det vara så atthydroforen saknar rätt tryck i sig, jag har läst någonstans att luft trycket bör ligga runt1,8-2bar och att tanken bör ha ca 65% vatten när man fyller på luft på toppen av hydroforen.
Lufttrycket eller luftmängden brukar ju inte vara så petigt. Bäst funkar det naturligtvis med rätt mängd men det är inte förräns det är helt slut som det kan bli riktigt knas då pumpen upprepat slår av o på hela tiden.
Men din pump går stadigt hela tiden utan att slå av alls?
Vanligt att manometrar kärvar ihop och inte visar rätt tryck. Kanske man justerat tryck mot en felvisande manometer?
 
Har man rengjort röret som tryckbrytaren är ansluten på?

Skit i röret kan göra att tryckbrytare aldrig ser trycket öka och därför inte stänger av (men det borde alla inblandade fackmän ha järnkoll på eftersom även vi amatörer vet sånt).
 
Har dom bytt tryckströmbrytaren.men lanske inte kollat i röret som den sitter på, men när en röris komm till någon med problem om vatten, så gör dom inget annat, bara säger en ny brytare ska det vara, mycket normalt med rörisar, kollar inte upp rören och kanske skit i dom.
Hur är den momterad, ta ett foto så alla delar syns. Det skiljer lite på hur dom är tillverkade och hur dom är fästa mot ett rör, men funktionen är lika på alla. Här finns lite info om tryckbrytare och vad som kan hända. och är ingen månresa att göra rent i rör. Sen, bry dig inte om hur det kopplat, har det fungerat så är det rätt.
OBS innan du ev meckar med den, så stäng strömmem till pumpen


https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
 
Tack till Er alla som försöker hjälpa mig, det är mer än vad man kan säga om dom hantverkare jag haft här, enda som är intressant är hur dom ska fakturera och att någon annan tar över jobbet, Jag tror att jag ska börja med att rengöra ingången till brytaren och den jag kallar för reducerings ventil har jag redangått igenom. Jag återkommer med lite bilder senare.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.